Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama sürecine ilişkin ekip üyelerinin deneyimleri: Bir ortaokul örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama sürecine ilişkin ekip üyelerinin deneyimlerinin, görüşlerinin ve önerilerinin belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmada bir ortaokulda BEP geliştirme ekibinde bulunan 16 branş öğretmeni, iki rehber öğretmen, iki özel eğitmeni, ekip lideri olan bir okul yöneticisi, sekizi anne, biri baba olmak üzere özel gereksinimli öğrenci ailesinden oluşan toplam 30 katılımcıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşme verileri, Windows için QSR Nvivo 11 paket programı kullanılarak tümevarım analiziyle analiz edilirken gözlem yoluyla elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ailelerin BEP hazırlama sürecinde yer alması gerektiği, ancak bunun için bazı önkoşulların olması gerektiği ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin ve müdür yardımcısının aileyle BEP hazırlama sürecinde daha çok bilgi edinme ve sağlama amacıyla iletişim kurduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda ekip üyelerinin yasal anlamda bilgi eksikliği yaşadıkları da ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucuna göre, özel gereksinimli öğrencilerin BEP hazırlama sürecinde yer almasının uygun olmadığı görüşü ortaya çıkmış ve öğrencilerin sürece dâhil edilebilmesi için çeşitli ön koşulların gerekli olduğu katılımcılar tarafından dile getirilmiştir.Anahtar Sözcükler: Özel eğitim, Bireyselleştirilmiş eğitim programı, Bireyselleştirilmiş eğitim programı ekibi, Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama süreci. The aim of this study is to determine the IEP team members' experiences, opinions and suggestions related to Individualized Education Program preparation Process. The study has been done by using phenomenological research method as a qualitative research method. The data have been collected from a middle school's individualized education program team members, which includes 16 branch teachers, two school guidance teachers, two special education teachers, one school manager as the team leader, nine parent members with the students with special needs. The collected interview data has been analyzed using inductive method with applying to QSR Nvivo 11 Program for Windows and observation data has been analyzed using descriptive analysis method. However the study results show that the parent members should attend IEP preparing process, some pre-conditions must be met. Furthermore, the study results indicate that the techers and school manager mostly contact with the family members to provide and collect data. In addition to this, it is obvious that family education which lets the parent members to take more effective role in the IEP Process is very essential. Whereas the shareholders have an opinion that it is not appropriate for the student with special needs to attend IEP preparing process, there are some pre-conditions those must be met to include the students into the process. Keywords: Special education, Individualized education program, Individualized educati-on program team, Individualized education program preparing process.
Collections