Duygusal tasarımın çoklu ortam uygulamalarında kullanımının bilişsel yüke, motivasyona, konu ilgisine ve öğrenmeye etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı animasyonlarda duygu aktarımını sağlayabilecek ögeleri belirlemek, bu ögeler temelinde farklı duygusal tasarım biçimlerinde geliştirilen animasyonların bilişsel yüke, motivasyona, konu ilgisine ve öğrenmeye etkilerini araştırmak ve bu animasyonlar üzerinde çalışan katılımcıların duygusal bağlamdaki deneyimlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri işe koşulmuştur. İlk aşamada, animasyonlarda duygu aktarımınına ilişkin konu alan uzmanları ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Tümevarımsal olarak çözümlenen veriler, oluşturulan nitel yapının doğruluğunu desteklemek için anket haline getirilerek animasyon sektöründe çalışan uzmanlara uygulanmıştır. İkinci aşamada, farklı duygusal tasarım biçimlerinde geliştirilen animasyonların öğrenme materyali olarak kullanıldığı deneysel süreç, eğitim fakültesi öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Bu süreçte elde edilen nicel veriler karşılaştırma testlerine tabi tutulmuştur. Nitel bulgular, animasyonlarda duygu aktarımını sağlamaya yönelik yedi ana tema altında tartışılmaktadır. Nicel bulgular, farklı animasyon türleri üzerinde çalışan katılımcıların duygu düzeyi, motivasyonu, konu ilgisi ve anlama testi puanları arasında anlamlı farklılıklar olduğunu; hatırlama testi puanları ve bilişsel yük düzeyleri arasında ise anlamlı bir farklılık bulunmadığını göstermektedir.Anahtar Sözcükler: Çoklu ortamla öğrenme, Duygusal tasarım, Duygu aktarımı, Bilişsel yük, Motivasyon, Konu ilgisi. The aim of this study is to specify design elements that might enable emotional transfer in animations as multimedia learning tools, and in the light of these findings, to develop animations varied on emotional base, and to investigate the effects of these animations on learning, motivation, subject interest, cognitive load and users' emotional experiences. In this diection, both quantitative and qualitative research was carried out. At the first phase, on the way of determining emotional design elements in animations, semi-structered interviews were conducted with experts in animation field. Data was inductively analyzed to present a qualitative structure. A survey created on the basis of this structure was conducted with a wider expert population in order to ensure the validity and the reliability of the qualitative findings. At the second phase, five animations with different degrees of emotional elements were produced and an experimental study was designed on these animations. The experimental study was conducted with the voluntary pariticipation of the student of Education Faculty and the data were analyzed through comparison tests. Qualitative findings are discussed under seven themes in the study. Quantitative findings showed that emotional volume, motivation, transfer test scores and subject interest were significanly differed while there were no significant differences on retention and cognitive load.Keywords: Multimedia learning, Emotional design, Emotional transfer, Cognitive load, Motivation, Subject interest.
Collections