Psikolojik danışman adaylarının problem çözme becerileri ve mesleki öz-yeterlik algılarının özerklik, süpervizyon yaşantıları ve meslek etiği ile ilişkilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada psikolojik danışman adaylarının problem çözme becerisi ve psikolojik danışma öz-yeterlik algılarının cinsiyete, süpervizyonun gerçekleştirilme biçimine, bireysel psikolojik danışma uygulamasını gerçekleştirdikleri danışan ve oturum sayısına, süpervizyona ilişkin memnuniyete ve meslek etiği ile ilgili ek öğrenme yaşantıları olup olmamasına göre incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca psikolojik danışman adaylarının problem çözme becerilerinin yordayıcıları da araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye'deki sekiz devlet üniversitesinde öğrenim gören 258 Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Problem Çözme Becerileri Envanteri, Psikolojik Danışma Öz-Yeterlik Ölçeği, Otonomi Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılarak veri toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi ve regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Bulgular psikolojik danışman adaylarının problem çözme becerilerinin cinsiyete, süpervizyon biçimine, danışan ve oturum sayısına, süpervizyondan duyulan memnuniyete ve meslek etiği ile ilgili ek bir öğrenme yaşantısı olup olmamasına göre anlamlı biçimde farklılaşmadığını ortaya koymuştur. Diğer yandan psikolojik danışma öz-yeterlik algısının ise cinsiyete, süpervizyondan duyulan memnuniyete ve meslek etiği ile ilgili ek öğrenme yaşantılarının olup olmamasına göre anlamlı biçimde farklılaştığı görülmüştür. Son olarak problem çözme beceri algısı psikolojik danışma öz-yeterlik algısı tarafından anlamlı biçimde yordanırken özerklik algısı, cinsiyet, süpervizyon biçimi ve meslek etiği ile ilgili ek öğrenme yaşantılarınca anlamlı biçimde yordanmamıştır. The aim of this study is to investigate counselor candidates' perception of problem solving skills and counseling self efficacy in terms of gender, type of supervision, number of clients and sessions during pre-practicum, satisfaction with supervision and additional learning expreriences about counseling ethics. Predictors of perception of problem solving skills are also investigated. Participants are 258 seniors who studies in Guidance and Psychological Counseling bachelor program in eight public university of Turkey. Participants were administered Problem Solving Inventory, Counselor Activity Self-Efficacy Scales, Autonomy Scale and Demographic Data Form. In order to analyse the data independent samples t test, one way ANOVA and regression analyses were conducted. Results revealed that counselor candidates' perception of problem solving skills did not differ significantly in terms of gender, type of supervision, number of clients and sessions during pre-practicum, satisfaction with supervision and additional learning expreriences about counseling ethics. On the other hand, counseling self efficacy differed significantly in terms of gender, satisfaction with supervision and additional learning expreriences about counseling ethics. Lastly, counseling self efficacy predicted perception of problem solving skills significantly while autonomy, gender, type of supervision and additional learning experiences about counseling ethics did not.
Collections