Serebral palsili çocuklarda çiğneme becerisinin geliştirilmesinde oral motor terapinin etkililiği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Yüksek Lisans Tezi SEREBRAL PALSİLİ ÇOCUKLARDA ÇİĞNEME BECERİSİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ORAL MOTOR TERAPİNİN ETKİLİLİĞİ EVRİM KIRAN GERÇEK Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı Danışman: Doç. Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ 2004 Bu çalışmada özellikle katı yiyeceklerle beslenmede etkili olan çiğneme becerisine yönelik yutma problemi bulunan Serebral Palsili (SP) üç çocuğa uygulanan oral motor terapi programının çiğneme süresi ve çiğneme döngü sayısından oluşan çiğneme becerisinin gelişimine etkisi araştırılmıştır. Araştırmada oral motor terapinin çiğneme becerisinin gelişimine etkisini belirlemek üzere tek denekli araştırma modellerinden denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Çiğneme becerisini geliştirmek üzere hazırlanan oral motor terapi programının etkililiğini değerlendirmek üzere başlama düzeyi, yoklama, öğretim ve izleme oturumları düzenlenmiştir. Orurumlarm tümü bire bir öğretim düzenlemesi biçiminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ve sonuçlarının güvenirliğini belirlemek üzere gözlemciler arası güvenirlik ve uygulama güvenirliği verileri toplanmıştır. Oral motor terapi programının etkililiği grafiksel analiz kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları, oral motor terapi programının araştırmaya katılan tüm deneklerde belirlenen kriterler doğrultusunda etkili olduğunu, birinci denekte uygulama sona erdikten sonra ikinci ve üçüncü haftada, ikinci denekte ikinci ve üçüncü haftada, üçüncü denekte üçüncü haftada becerinin korunduğunu göstermektedir. ABSTRACT Master of Thesis THE EFFECTIVENESS OF THE ORAL MOTOR THERAPY TO THE DEVELOPMENT OF CHEWING SKILL IN CEREBRAL PALSIED CHILDREN EVRİM KIRAN GERÇEK Anadolu University Institute of Health Science Adviser: Doç. Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ 2004 In this study, the effect of the Oral Motor Therapy Programme on children with Cerebral Palsy (CP) is researched. The Oral Motor Therapy Programme was applied to three children with CP who have swallowing disability related to chewing skill that is effectual for eating solid foods, and then was researched its effect on development of chewing skill which consists of chewing duration, chewing cycles anda lateralization skill. In the research, the multiple probe design accross subjects, which is any of the single subject research designs was used for determing the effect of Oral Motor Therapy on development of chewing skill. The settings including multiple baseline, daily probe, teaching and following up were arranged for evaluating the effectiveness of Oral Motor Therapy Programme prapared for devoloping chewing skill. All settings were put in order according as face to face education. For evaluating the reliability of research and its results, the data of interobserver reliability and application reliability were collected. The effectiveness of the Oral Motor Therapy was determined by using graphical analysis. The discoveries of research show that within the determined criterions, the Oral Motor Therapy Programme is mostly effective on the subjects. They also show that after the and of application, chewing skill has been saved respectively at the second and third weeks by the first subject, second and third weeks by the second subject and third week by the third subject. 11
Collections