Gaziantep ilinde yaşayan 5:0-8:0 yaş çocuklarda duraklaştırma sesbilgisel işleminin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YÜKSEK LİSANS TEZ ÖZÜ GAZİANTEP İLİNDE YAŞAYAN 5:0-8:0 YAŞ ÇOCUKLARDA DURAKLAŞTIRMA SESBİLGİSEL İŞLEMİNİN İNCELENMESİ Mehmet Rojda ORUÇ Dil ve Konuşma Terapistliği Ana Bilim Dalı Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mart 2005 Danışman: Yrd. Doç. Dr. İlknur MAVİŞ Bu araştırma, Türkçe konuşan ve Gaziantep ilinde yaşayan 5:0-8:0 yaş arası çocuklarda duraklaştırma sesbilgisel işleminin betimlenmesi ve söz konusu bu işlemin yaşa, cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediğinin incelemesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, Gaziantep ilindeki ilköğretim ve anaokullarından yansız atama örneklem seçme yöntemiyle seçilen 305 denek yer almıştır. Çalışmada resim adlandırmayla ilgili geliştirilen bir `Resim Adlandırma Materyali` aracılığıyla veriler toplanmış; kaydedilen veri her çocuk için Uluslararası Sesbilgisel Çeviriyazı (İP A) kullanılarak çözümlenmiştir. Sesbilgisel işlem çözümlemesinde duraklaştırmaya ilişkin sesbilgisel işlemler ele alınmıştır. Araştırmaya alman çocukların konuşma örüntülerindeki duraklaştırma sesbilgisel işleminin sıklığı, yaş ve cinsiyet özellikleri tablolar halinde ortaya konmuştur. Söz konusu değişkenler açısından sergilenen işlemin toplam işlemlere oranlan ise istatistiksel verilerle ifade edilmiştir. Duraklaştırma ses bilgisel işleminin yaş açısından farklılık sergilemediği, bununla birlikte cinsiyete göre anlamlı bir farklılık sergilediği görülmüştür. Tüm deneklerde duraklaştırma gerçekleştirme sıklığı %31,8 olarak belirlenmiştir. THESIS OF MASTER THE INVESTIGATION OF THE PHONOLOGICAL PROCESS OF STOPPING AMONG THE 5:0-8:0 YEAR OLD CHILDREN LIVING IN THE CITY OF GAZİANTEP Mehmet Rojda ORUÇ Speech and Language Therapy Program Anadolu University - The Institute of Health Sciences Department, March 2005 Advisor: Assist. Prof. İlknur Maviş The aim of the research was twofold: to investigate the phonological process of stopping among the children at the age of 5 to 8 living in the city of Gaziantep and to search for the effects of the variables such as age and gender. For the study, 305 participants were chosen randomly from the primary and pre-school levels in Gaziantep; 150 of whom were girls whereas the other 155 were boys. The data has been collected by `Picture Naming Material` developed for picture naming and the recorded data has been converted into IPA (International Phonetic Alphabet). For the analysis of the phonological process of stopping, related phonological procedures were discussed. The frequency and the distribution according to gender and age of the phonological process 'stopping' among the children participated have been shown in tables. The statistical findings of the total procedure regarding the variables have been shown in tables. It was observed that the phonological process of stopping did not show any meaningful significance to age variable but for the significant differences for the gender variable. The frequency of stopping process among the participants was determined as %31,8 u
Collections