Dil ve konuşma terapisi hizmetlerine yönelik ebeveyn tutumlarının belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dil ve Konuşma Terapistliği Anabilim DalıAnadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eylül, 2005Danışman: Yard. Doç. Dr. lknur MAV ŞBu araştırmanın amacı, çocukları dil ve konuşma terapisi almakta olan ebeveynlerin dil vekonuşma terapisi hizmetlerine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla ölçek uyarlama veebeveynlerin tutumlarını belirlemektir. Araştırmada, betimsel bir desenleme yapılmış ve 40ebeveyn araştırma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri aracı olarak ?Okul Öncesi Dil veKonuşma Terapisine Yönelik Ebeveyn Tutum Ölçeği? ile ?Aile Bilgi Formu?ndanyararlanılmıştır.Araştırmada ilk olarak, ebeveynlerin dil ve konuşma terapisi hizmetlerine yönelik tutumlarınıbelirlemeye yönelik kullanılan ölçeğin Türkçe'ye uyarlama çalışması yapılmıştır. kinciolarak ebeveynlerin çocuklarının almış olduğu dil ve konuşma terapisi hizmetlerine yöneliktutumlarının ne yönde (olumlu/olumsuz) olduğuna bakılmıştır. Ayrıca ebeveynlerintutumlarının çocuklarının cinsiyetine, yaşına, almış oldukları tanıya ve terapi süresine görefarklılık gösterip göstermediğine bakılmıştır. Araştırmada son olarak, ebeveynlerinolumlu/olumsuz tutumlarının hangi maddelerde yoğunlaştığına bakılmıştır.Yapılan analizler sonucunda, ölçeğin Türk ebeveynlerin görüşlerini almak amacıylakullanılabileceği görülmüştür. Araştırmada, ebeveynlerin çocuklarının almış oldukları dil vekonuşma terapisi hizmetlerine olumlu tutum besledikleri görülmüştür. Araştırmada,ebeveynlerin çocuklarının almış oldukları dil ve konuşma terapisi hizmetlerine yöneliktutumlarının çocuklarının almış olduğu tanıya, terapi süresine, cinsiyetine ve yaşına göreanlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Ebeveynlerin genel anlamda bilgilendirilme vekonuşma terapisinden yarar sağlama konularında olumlu tutum içinde oldukları görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Dil ve Konuşma Terapi Hizmetleri, Ebeveyn Tutumu, Ölçek Uyarlama Speech and Language Therapy ProgramAnadolu University-The Institute of Health Sciences, September, 2005Advisor: Assist. Prof. lknur MAV ŞThe aim of the study is to determine parental attitudes of the effectiveness of therapy servicesthrough a questionnaire called ?A Scale of Parental Attitudes Towards Preschool Speech andLanguage Therapy Services? (Glogowska, M., Campell, R., Peters,T.J., Roulstone S.,Enderby, P.,2001). The study has a descriptive design. 40 parents participated in completingthe questionnaire.Firstly, reliability and construct validity of the questionnaire was examined in order to adapt itto Turkish parents. Afterwards, it was determined whether parents reflected positive ornegative attitudes towards therapy of language delay or articulation/phonological disorders.The other aim was to determine if the parental attitudes differ among children?s age, sex,diagnosis and duration of therapy sessions.The results of the study revealed that parents had positive attitudes towards speech andlanguage therapy services. The mentioned scale was accepted to be applicable to Turkishparents. Parental attitudes did not differ according to the factors related to children.Keywords: Speech and Language Therapy Services, Parental Attitudes, Scale Adaption
Collections