Wechsler bellek ölçeği III mantıksal bellek ve işitsel gecikmeli tanıma alt testlerinin Türkçe geçerlik, güvenirlik ön çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETYüksek Lisans TeziWECHSLER BELLEK ÖLÇEĞİ -III MANTIKSAL BELLEK VE İŞİTSEL GECİKMELİTANIMA ALTTESTLERİNİN TÜRKÇE GEÇERLİK, GÜVENİRLİK ÖN ÇALIŞMASIYASEMİN ÖZDEMİRAnadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri EnsititüsüDil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı, Aralık, 2005Danışman: Doç.Dr. Pınar EGEAnahtar Kelimeler: Bellek, Sözel Bellek, Wechsler Bellek Ölçeği, Mantıksal Bellek, İşitsel gecikmeli tanımaBu çalışmada Wechsler Bellek Ölçeği (WMS-III )'ün Türkçe standardizasyonunun bir parçasıolmak üzere Mantıksal Bellek ve İşitsel Gecikmeli Tanıma alttestlerinin geçerlik ve güvenirliğikonusunda bilgi edinilmesi amaçlanmıştır.Bu amaçla veriler, Wechsler Bellek Ölçeği (WMS-III)' ün Türkçeye çevrilmiş formu uygulanarak,16-77 yaş arası üç farklı eğitim düzeyinden 80 kadın ve 78 erkek olmak üzere 158 kişilik birörneklemden toplanmıştır.Verilerin çözümlenmesinde varyans analizi tekniği, ölçeğin güvenirliğine ilişkin olarak İki YarımTest ve Cronbach Alfa katsayıları hesaplanmıştır. Ölçeğin iç yapısı ile ilgili olarak alt testler arasıkorelasyonlar bulunmuştur.Varyans analizi sonucu Mantıksal Bellek I, II ve İşitsel Gecikmeli Tanıma alttestleri ham puanlarıüzerinde yalnızca eğitim düzeyinin temel etkisinin anlamlı olduğu görülmüştür. WMS-III'ünMantıksal bellek I, II ve İşitsel Gecikmeli Tanıma alttestlerinden elde edilen güvenirlik katsayılarıyüksek ve Amerikan örnekleminden elde edilen güvenirlik katsayılarına yakın olduğusaptanmıştır. WMS-III tüm alt ölçeklerinden elde edilen ham puanlarının birbirleriyle olanilişkilerin, dolayısıyla da ölçeğin iç tutarlılığını belirlemek amacıyla hesaplanan korelasyonkatsayılarının anlamlı olduğu bulunmuştur.Bu bulgular ışığında standardizasyon çalışması için önerilerde bulunulmuştur. ABSTRACTMaster of Science ThesisYASEMİN ÖZDEMİRTHE PLOT STUDY FOR THE RELİABİLİTY AND VALİDİTY OF THE THİRD REVİSEOF WECHSLER MEMORY SCALE, LOGİCAL MEMORY AND AUDİTORYRECOGNITION DELAYED SUBTESTSAnadolu Üniversity İnstitute of Medical SciencesDepartment of Speech and Language Theraphy, December, 2005Supervisor: Doç.Dr. Pınar EGE2005Key words : Memory, verbal memory, Wechsler Memory Scale, Logical Memory, Auditory DelayedRecognitionThis study is apart of the pilot study constructed to gather the data that will be used in the Turkishreliability and validity study of Wechsler Memory Scale (WMS-III). The aim of the study is togather data for the pilot study on the Logical Memory I-II and Auditory Recognition Delayedsubtests of WMS-III.The first step of this pilot study was to translate the original scale into Turkish. The Turkishtranslation of the WMS-III was individually administered to 158 adults (80 females, 78 males),from threee education status. The age range range of the sample is 16-77 years.The data on the Logical Memory I-II and Auditory Recognition Delayed subtests of WMS-IIIwere analyzed by 3 (age) x3 (ES) x 2 (sex) analysis of variance was used. The rank ordercorrelation technique was used to find out the item difficulty range in the Turkish sample of Thesubtests. The internal consistency of the performance scales was calculated by Cronbach Alphacoefficients and intercorelations were computed.The result of the analysis of variance indicate that the main effect of education status wasstatistically significant on the three subtests of the WMS-III, in favour of high education status;there was no main effect of sex and age on any subtest.On the Cronbach Alpha coefficients and intercorrelations calculated are very high and significant,indicating that the internal consistency of the performance test of the Turkish WMS-III is high.The suggestions for the standardization study were discussed in the light of the findings of thispilot study.
Collections