Wechsler bellek ölçeği-III sözel çağrışım çiftleri ve işitsel gecikmeli tanıma alt testlerinin türkçe geçerlik, güvenirlik ön çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETYüksek Lisans TeziWECHSLER BELLEK ÖLÇEĞİ-III SÖZEL ÇAĞRIŞIM ÇİFTLERİ VE İŞİTSEL GECİKMELİTANIMA ALT TESTLERİNİN TÜRKÇE GEÇERLİK GÜVENİRLİK ÖN ÇALIŞMASIEMİNE SELCEN ANTAnadolu ÜniversitesiSağlık Bilimleri EnstitüsüDil ve Konuşma Terapistliği Anabilim DalıDanışman: Doç. Dr. Pınar Ege2005Bu çalışmada Wechsler Bellek Ölçeği-III' ün Türkçe standardizasyonunun bir parçasıolarak, ölçeğin Sözel Çağrışım Çiftleri-I ve II, İşitsel Gecikmeli Tanıma alt testlerinin geçerliği vegüvenirliği konusunda bilgi edinilmesi amaçlanmıştır.Bu amaçla veriler, Wechsler Bellek Ölçeği-III' ün Türkçe' ye çevrilmiş formuuygulanarak, 16-77 yaş arası 3 farklı eğitim düzeyinden 80 kadın ve 78 erkek olmak üzere toplam158 kişilik bir örneklemden toplanmıştır.Verilerin çözümlenmesinde varyans analizi tekniği, ölçeğin güvenirliğine ilişkin olarakİki Yarım Test yöntemi kullanılmış ve Cronbach Alpha katsayıları hesaplanmıştır. Ölçeğin içyapısına ilişkin alt testler arası korelasyonlar bulunmuştur.Varyans analizi sonucu Sözel Çağrışım Çiftleri-I ve II, İşitsel Gecikmeli Tanıma alttestleri ham puanları üzerinde eğitim düzeyinin temel etkisinin anlamlı olduğu görülmüştür.WMS-III Sözel Çağrışım Çiftleri-I ve II, İşitsel Gecikmeli Tanıma alt testlerinden elde edilengüvenirlik katsayıları oldukça yüksek bulunmuştur. WMS-III tüm alt ölçeklerinden elde edilenham puanlarının birbirleriyle olan ilişkilerine ilişkin ölçeğin iç tutarlılığını belirlemek amacıylahesaplanan korelasyon katsayılarının anlamlı olduğu görülmüştür.Bu bulgular ışığında standardizasyon çalışması için önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Bellek, Sözel bellek, Wechsler Bellek Ölçeği, Sözel Çağrışım Çiftleri, İşitselGecikmeli Tanımai ABSTRACTMaster of Science ThesisTHE PILOT STUDY FOR THE RELIABILITY AND VALIDITY OF THE THIRD REVISE OFWECHSLER MEMORY SCALE VERBAL PAIRED ASSOCIATION AND AUDITORYRECOGNITION DELAYED SUBTESTSEMİNE SELCEN ANTAnadolu UniversityInstitute of Medical SciencesDepartment of Speech and Language TherapySupervisor: Pınar Ege, Assc. Prof, phD2005This study is apart of the pilot study constructed to gather the data that will be used in theTurkish reliability and validity study of the Wechsler Memory Scale (WMS-III). The aim of thestudy is to gather data for the pilot study on the Verbal Paired Association I - II and AuditoryRecognition Delayed subtests of WMS-III.The first step of this pilot study was to translate the original scale into Turkish. TheTurkish translation of WMS-III was individually administered to 158 adults (80 females, 78males) , from three levels of education. The age range range of the sample was 16-77 years.The data on the Verbal Paired Association I - II and Auditory Recognition Delayedsubtests of WMS-III were analyzed by 3 (age) x 3 (ES) x 2 (sex) analysis of variance. The rankorder correlation technique was used to find out the item difficulty range in the Turkish sample ofthe subtests. The internal consistency of the performance scales was calculated by CronbachAlpha coefficients, and intercorelations were computed.The result of the analysis of variance indicate that the main effect of education wasstatistically significant on the three subtests of the WMS-III, in favour of high education status;there was no main effect of sex and age on any subtest. The Cronbach Alpha coefficients andintercorrelations calculated were very high and significant, indicating that the internal consistencyof the performance test of the Turkish WMS-III is high.The suggestions for the standardization study were discussed in the light of the findingsof this pilot study.Key Words: Memory, Verbal memory, Wechsler Memory Scale, Verbal Paired Association,Auditory Recognition Delayed52
Collections