Türkçe konuşan 5-7 ve 8-10 yaş gruplarında kekeme çocukların akıcısızlık sıklığı ve akıcısızlık tipleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırmada, kekemelik bozuklugunu yasayan 5-7 ve 8-10 yas dönemindekiçocukların kekemelik sıklıkları, akıcısızlık tipleri, akıcısızlık tiplerininbirbirleriyle iliskileri ve akıcısızlık sıklıkları ile kekemelik tipleri arasındakiiliskinin ortaya konması amaçlanmıstır.Arastırmanın deseni deneysel arastırma modelidir. Arastırmanın örneklemi içinAnadolu Üniversitesi Dil ve Konusma Bozuklukları Arastırma, Uygulama veEgitim Merkezi'ne ve Bursa Odyomed -sitme ve Konusma Merkezi'ne kekemeliksikayeti ile basvurmus ve yalnızca kekemelik tanısı almıs, 5-10 yas arası 30kisiden olusturulmustur. Arastırmaya iliskin veriler, örneklemde yer alançocukların videoya kaydedilmis 350 hecelik dogal konusmalarından eldeedilmistir. Vakaların kekemelik sıklıkları kekelenen hece yüzdesi hesaplamasıyla;akıcısızlık tipleri ise sözcügün bir bölümünün tekrarı, tek heceli sözcük tekrarı,ritmik olmayan fonasyon, ünlem, çok heceli sözcük ve cümle tekrarı, ses eklemesınıflarına ayrılarak incelenmistir.Sonuç olarak, her iki yas grubunda da temel akıcısızlık tiplerinden ritmik olmayanfonasyon, ses uzatma ve blok, akıcısızlık sıklıgı ile iliskili bulunmustur. Bununyanında 5-7 yas grubunda akıcısızlık alt tiplerinden sözcügün bir bölümününtekrarı, ses tekrarı, hece tekrarı ve ses uzatmanın akıcısızlık sıklıgı ile iliskilioldugu bulunmustur. 5-7 ve 8-10 yas gruplarının her birinde, görülen akıcısızlıktiplerinin birbiriyle iliskili oldugu ancak yas grupları arasında akıcısızlık tipleriaçısından fark olmadıgı bulunmustur. Akıcısızlık sıklıgı ile yas arasında ise her ikigrupta da anlamlı iliski bulunamamıstır This research, it has been aimed to present the relation between stutteringfrequency and disfluency types, the relation among disfluency types; and, that ofdisfluency frequency and stuttering types of the children in 5-7 and 8-10 agegroups.The research is in the form of the experimental research. The sample of thisresearch has been made up of the 30 children in 5-7 age-group applying toAnadolu University Research, Practice and Education Center for Speech andLanguage Disorders (DILKOM) and Bursa Odyomed Hearing and Speech Centerwith stuttering disorders, and diagnosed with only stuttering. The data related tothe research have been gathered from the video records of 350-syllable naturalspeeches of the children from the sample. The stuttering frequency of the caseshave been examined with the calculation of stuttered syllable percentage. On theother hand, the disfluency types of the cases have been studied by being sortedinto part word repetition, single-syllable word repetition, disrhytmic phonation,interjection, multi-syllable word and sentence repetition and sound additioncategories.Consequently, in both age-groups, disrhytmic phonation, one of the basicdisfluency types, has been observed to be related to sound prolongation and blockdisfluency frequency. Besides, it has been ascertained that, among sub-types ofdisfluency in 5-7 age-group, part word repetition, sound repetition, syllablerepetition and sound prolongation are all related to disfluency frequency. In both5-7 and 8-10 age-groups, it has been determined that the disfluency types arerelated to one another; however, there is no difference concerning the disfluencytypes between the age groups. There hasn?t been observed a meaningful relationbetween disfluency frequency and age groups.
Collections