Kekeme ve kekeme olmayan çocukların konuşmadaki sıralı motor beceri öğrenme ve otomatikleşme kapasitelerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, kekemelik ile sıralı motor becerilerin öğrenilmesi ve otomatikleşmesi arasındaki potansiyel ilişkiyi araştırmak amacıyla; gelişimsel kekemeliği olan çocuklar ile gelişimsel kekemeliği olmayan çocukların konuşmadaki sıralı motor beceri öğrenme ve otomatikleşme kapasitelerinin incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın diğer amaçları, kekeme ve kekeme olmayan grupların konuşmadaki motor performanslarının karşılaştırılması ve işitsel geribildirimin maskelenmesinin grupların performansları üzerindeki etkilerinin incelenmesidir.Çalışmanın örneklem grubu, yaşları 8 ile 12 arasında değişen 12 kekeme ve 12 kekeme olmayan çocuktan oluşmaktadır. Katılımcıların anlamsız bir sözcüğün tekrarlanmasına dayanan sözcük tekrarı görevindeki motor performansları üç farklı koşulda test edilmiştir: tek görev koşulu, iki görev koşulu ve işitsel geribildirimin maskelenmesi koşulu. Katılımcıların motor performanslarının göstergesi olarak, sözcüğün söylenme süresi esas alınmıştır. Tek görev koşulunda, grupların öğrenme kapasitelerinin değerlendirilmesi için, artan pratik miktarının grupların sözcüğü söyleme süreleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmada grupların otomatikleşme kapasitelerini araştırmak için ikili-görev yönteminden yararlanılmıştır. Bu yöntem doğrultusunda, iki görev koşulunda sözcük tekrarı görevinin ikinci bir görevle (işitsel uyarana tepki verme görevi) birlikte gerçekleştirilmesinin grupların anlamsız sözcüğü söyleme süreleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. İşitsel geribildirimin maskelenmesi koşulunda ise, işitsel geribildirimin belli bir düzeyde engellenmesinin grupların sözcüğü söyleme süreleri üzerindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır.Çalışmanın sonucunda, anlamsız sözcük tekrarı görevinde kekeme ve kekeme olmayan katılımcılar arasında motor öğrenme ve otomatikleşme farklılıkları bulunduğuna dair anlamlı bir bulguya ulaşılmamıştır. Bununla birlikte, hem anlamsız sözcük tekrarı hem de işitsel uyarana tepki verme görevinde kekeme grubun kekeme olmayan gruba kıyasla tüm koşullarda önemli düzeyde yavaş performans sergilediği bulgusuna ulaşılmıştır. İşitsel geribildirimin maskelenmesi koşulunda ise işitsel geribildirimin engellenmesinin grupların sözcüğü söyleme süreleri üzerinde etkisi olmadığı gözlenmiştir.Anahtar Sözcükler: kekemelik, sıralı motor beceri, öğrenme, otomatikleşme, işitsel geribildirim In this study, for the purpose of exploring possible relationship between stuttering and, sequence motor skill learning and automaticity; the speech sequence skill learning and automaticity capacities of children with developmental stuttering and children without developmental stuttering were studied. The comparison of the groups of stutterers and non-stutterers on motor performance of speech and determining the effect of masking auditory feedback on group performances were the other purposes of the study.The participants of the study were 24 children (12 children who stutter, and 12 children who do not stutter) between ages 8 and 12. The motor performances of the participants on nonword repetition tasks were tested at three different conditions: single task condition, two tasks condition and masking auditory feedback condition. Word duration was regarded as the indicator of the participants motor performances. On single task condition, in order to evaluate the learning capacities of the groups, the effects of the increasing practice amounts on word duration of the groups were studied. Dual-task procedure was used to investigate groups? automaticity capacities. In the direction of this method, on two task condition, the effects of the cooccurance of nonword repetiton task and a secondary task (responding a auditory stimulus) on nonword repetiton durations were studied. For the masking auditory condition, the effect of impeding the auditory feedback to some level on word durations of the groups was also studied.For nonword repetition task, the results of the study showed no significant difference of skill learning and automaticity between participants who stutter and participants who do not stutter. Additionally, on all conditions participants who stutter showed slow performans, both on nonword repetiton task and responding auditory stimulus task participants as against to participants who do not stutter. On masking auditory feedback task, it was found that impeding auditory feedback did not effect the word durations of the groups.Key Words: stuttering, motor sequence skill, learning, automaticity, auditory feedback
Collections