Kekeme ve kekeme olmayan yetişkinlerin stroop testi performanslarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı kekeme ve kekeme olmayan kişilerde Stroop testinin ölçtüğü seçici dikkat becerileri, bilgi işlemleme hızları ve ketleme becerileri gibi frontal lob süreçlerinin karşılaştırılmasıdır. Çalışmanın diğer bir amacı ise kekeme yetişkinlerin Stroop bozucu etkisi altında testi tamamlama süreleri ile konuşmadaki ve okumadaki kekemelik frekansları arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir.Çalışma grubu, yaşları 18 ile 40 arasında değişen 25 kekeme ve 25 kekeme olmayan yetişkinden oluşmaktadır. Çalışma grubunu oluşturma kriteri olarak herhangi bir nörolojik ya da psikiyatrik bir tanılarının bulunmaması, bilişsel süreçleri bozabilecek herhangi bir ilaç kullanıyor olmamaları ve önceden uzman konuşma terapistinden terapi geçmişlerinin bulunmaması göz önüne alınmıştır.Çalışmada ölçme aracı olarak Stroop testi TBAG formu kullanılmıştır. Kekeme ve kekeme olmayan yetişkinlerin, bu formun beş bölümündeki görevleri tamamlama süreleri, hata ve hata düzeltme puanları ve Stroop bozucu etkisi altında performansları karşılaştırılmaktadır.Sonuçlar, kekeme bireylerin kekeme olmayanlara göre Stroop testinin 5 bölümünü tamamlama sürelerinin ve Stroop bozucu etkisi altında Stroop görevini tamamlama sürelerinin daha uzun olduğunu göstermiştir. Ancak hata puanları açısından iki grup arasında bir fark bulunamamıştır. Ayrıca kekeme yetişkinlerde Stroop bozucu etkisi altında testi tamamlama süreleri ile okuma ve konuşmadaki kekemelik frekansları arasında pozitif yönde bir ilişki bulunmuştur.Sonuç olarak bu değerlendirmeler ışığında kekeme bireylerin seçici dikkat becerileri, bilişsel işlemleme hızları ve ketleme becerilerinin kekeme olmayan bireylerin becerilerinden farklılaştığı belirlenmiştir. Ayrıca kekemelik frekansı ve Stroop bozucu etkisi arasında bulunan ilişki bilişsel yük ile kekemelik frekansının birbirlerini etkileyebildiğini göstermiştir. The aim of this study is to compare the frontal lobe processes such as selective attention skills, cognitive processing rate and inhibition skills of adults who stutter and adults who don?t stutter measured by Stroop test. Another aim of this study is to assess the relationship between stuttering frequencies under reading and speaking conditions and time taken to complete the test under the stroop effect of interferenceThe study group consists of 25 adults who stutter and 25 adults who don?t stutter with ages ranging 18-40. The criteria for establishing a study group includes not having any neurological or psychiatric diagnosis, not using any medication that interferes cognitive processing and not having a history of speech therapy.The Stroop test TBAG form is used as a measuring device. Time taken to complete the tasks in five sections of this form of adults who stutter and adults who do not stutter, error and error correction scores and performances under the stroop interference effect are compared.Results indicate that people who stutter take longer time to complete 5 sections of the stroop test and the stroop task under the stroop interference effect.. However no significant difference is found in error scores between two groups. In addition, a positive correlation is found between task completion time and stuttering frequencies under reading and speaking conditions among adults who stutter.In conclusion, in the light of these assessments, it is identified that selective attention skills, speed of processing and inhibition skills of adults who stutter differs from the skills of adults who do not stutter. In addition the correlation between stuttering frequency and stroop effect of interference indicate that cognitive strain and stuttering frequency can effect each other.
Collections