Türkiye`de çalışan dil ve konuşma terapistlerinin hızlı-bozuk konuşma ve terapisine yönelik algılarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Türkiye'de çalışan dil ve konuşma terapistlerinin hızlı-bozuk konuşma ve terapisine dair tutum, davranış ve bu akıcılık bozukluğu hakkındaki fikirleri değerlendirilmiştir. Araştırma modeli gruplar arası karşılaştırmaya dayalı betimsel yöntemdir. Çalışmaya Türkiye'deki dil ve konuşma terapistleri derneğine kayıtlı olan 82 uzman katılmıştır. Çalışmada kullanılan veri toplama aracı, Rustin Cluttering Survey (RCS) ve The Clinician Attitudes Towards Stuttering Inventory (CATS) esas alınarak oluşturulan 61 maddelik bir ankettir. Toplanan veriler, betimsel olarak yorumlanmış ve belirli gruplar arasında karşılaştırma yapılmıştır.Araştırma sonuçları incelendiğinde, Türkiye'de çalışan uzmanların, dil ve konuşma terapistliği eğitimi sırasında aldıkları HBK eğitimini yetersiz buldukları gözlenmiştir. Eğitimleri sırasında HBK vakası tecrübesi bulunan grup ile bulunmayan grubun, iş yaşamlarında bu bozuklukla çalışmayı tercih etme durumları ve kendilerini bu bozukluk alanında çalışmak için yeterli ya da yetersiz bulmaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark gözlenmiştir. Bu bulgular ışığında eğitim sırasında edinilen vaka tecrübesinin çalışma hayatı üzerinde etkili olduğu düşünülmektedir. İş yaşamlarında HBK vakaları ile çalışan grup ile çalışmayan grubun 'mesleki eğitim, terapi etkililiği, HBK bireylerin kişilik/özellikleri, terapi/yöntem, HBK ve diğer bozukluklar, HBK bireylerin ebeveynleri, HBK nedenleri, terapi' kategorileri altındaki maddelere verdikleri yanıtlar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmaktadır. Bu bulgular ışığında çalışma hayatında edinilen vaka tecrübesinin, uzmanların HBK hakkındaki görüş ve fikirlerini etkilediği düşünülmektedir. The purpose of this study is to provide an insight to the professional awareness and attitudes towards cluttering among speech and language therapists working actively in Turkey. Study desing is descriptive desing based on comparison between sample groups. Total number of participant SLTs' is 82. A 61 item questionairre was formed on the basis of Rustin Cluttering Survey (RCS) and The Clinician Attitudes Towards Stuttering Inventory (CATS) and sent to the SLTs in Turkey. Results of this study indicate that SLTs' in Turkey see their cluttering practice during their education period as inadequate. The SLTs' who experienced clutterers during their education and who didn't, show significant difference at the samples of their adequacy to work with clutterers, and their preference to add clutterers to their caseloads. In the light of these findings experience with clutterers during education is effective on SLTs' professional life. There are statisticaly significant differences between the SLTs who work with clutterers on their caseloads and who don't. Their answers to the categories 'SLT education, effectivenes of therapy, personalities and symptoms of clutterers, therapy/method, etiology, cluttering vs other speech disorders, parents of clutterers' create the difference. According to these findings, the SLTs' experience on clutterers in their professional life affects their attitudes and opinions towards cluttering and people with cluttering.
Collections