Beden eğitiminde öğretmen etkililiği öz-değerlendirme formu: ölçek uyarlama çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı 2014 yılında Kyrgiridis ve arkadaşları tarafından geliştirilen `Beden Eğitiminde Öğretmen Etkililiği Öz-Değerlendirme Formu (Questionnaire for Self-Evaluation of Teacher Effectiveness in Physical Education)` 'nun Türk kültürüne uyarlanmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, çeviri sürecinden sonra Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı okullarda görev yapan 110 beden eğitimi öğretmenine yapılan anket uygulaması sonrasında Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. Yapılan faktör analizi sonrasında ölçeğin farklı alt boyutlarına ait 5 maddenin çıkarılmasına karar verilmiştir. Araştırmada kullanılan Beden Eğitiminde Öğretmen Etkililiği Öz-Değerlendirme Formu (BEÖE-ÖD) toplamda 6 alt boyut ve 21 maddeden meydana gelmektedir. Ölçeğe ilişkin uyum indeks değerleri incelendiğinde genel olarak iyi bir uyumdan söz edilebilir. Ölçeğin toplamına ilişkin Cronbach Alpha değeri ise .930 olarak bulunmuştur. Araştırmanın alt amaçları ise Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı okullarda göre yapan beden eğitimi öğretmenlerinin BEÖE-ÖD formunun alt boyutlarına ilişkin skorlarının cinsiyet, kıdem, okul türü, şu anda görev yapılan okuldaki toplam hizmet süresi ve görev yapılan okuldaki spor salonu mevcudiyeti değişkenlerine göre incelenmesi olarak sıralanabilir. Bu bağlamda cinsiyet, okul türü ve spor salonu mevcudiyeti değişkenlerine yönelik olarak t-testi; kıdem ve şu anda görev yapılan okuldaki toplam hizmet süresi değişkenlerine yönelik olarak ise ANOVA kullanılmıştır. Bu analizler sonucunda cinsiyet değişkeninde Beden Eğitimi İçeriğinin Uygulanması, Öğretme Stratejileri ve Dersi Yürütme alt boyutlarında; kıdem değişkeninde Öğrenci-Öğretmen Değerlendirmesi, Beden Eğitimi İçeriğinin Uygulanması, Teknoloji Kullanımı, Öğretme Stratejileri, Dersi Yürütme alt boyutlarında; okul türüne göre Öğrenci-Öğretmen Değerlendirmesi, Beden Eğitimi İçeriğinin Uygulanması, Teknoloji Kullanımı, Öğretme Stratejileri ve Dersi Yürütme alt boyutlarında; şu anda görev yapılan okuldaki toplam hizmet süresine göre Öğrenci-Öğretmen Değerlendirmesi ve Teknoloji Kullanımı alt boyutlarında; spor salonu mevcudiyetine göre Öğrenci-Öğretmen Değerlendirmesi, Beden Eğitimi İçeriğinin Uygulanması, Teknoloji Kullanımı, Öğretme Stratejileri ve Dersi Yürütme alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p<.05). Sonuç olarak BEÖE-ÖD formunun Türk kültüründe geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir. Anahtar Kelimeler : beden eğitimi, öğretmen etkililiği, beden eğitiminde öğretmen etkililiği The aim of this study is the adaptation to Turkish culture of `Questionnaire for Self-Evaluation of Teacher Effectiveness in Physical Education (SETEQ-PE)` developed by Kyrgiridis et al. in 2014. In accordance with this purpose, after the translation process, the questionnaire was applied to 110 teachers who work for institutions affiliated to Eskişehir National Education Directorate and after that Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) is made. After the factor analysis 5 items were removed from the scale. SETEQ-PE that is used in this study consists of 6 subscales and 21 items. When fit indices of the scale are examined it can be said to be a good fit. Total Cronbach Alpha value of the scale is .930. The sub-objectives of this study are to compare the SETEQ-PE scores of physical education teachers who work for institutions affiliated to Eskişehir National Education Directorate in terms of gender, length of service, school level, length of service at current school and availability of sports facility. T-test is used when analysing the data in terms of gender, school level and availability of sports facility; ANOVA is used when analysing the data in terms of length of service and length of service at current school. Statistically significant difference was found at Application of the Content of Physical Education, Teaching Strategies and Lesson Implementation subscales in terms of gender; Student and Teacher Assessment, Application of the Content of Physical Education, Use of technology, Teaching Strategies, Lesson Implementation subscales in terms of length of service; Student and Teacher Assessment, Application of the Content of Physical Education, Use of technology, Teaching Strategies, Lesson Implementation subscales in terms of school level; Student and Teacher Assessment and Use of technology subscales in terms of length of service at current school; Student and Teacher Assessment, Application of the Content of Physical Education, Use of technology, Teaching Strategies, Lesson Implementation subscales in terms of availability of sports facility (p<.05). As a result it can be said that SETEQ-PE (BEÖE-ÖD in Turkish) is a valid and reliable scale for Turkish Culture.Keywords: physical education, teacher effectiveness, physical education teacher effectiveness
Collections