Show simple item record

dc.contributor.advisorAtalayer, Faruk
dc.contributor.authorGüler, Ömer Kutay
dc.date.accessioned2020-12-28T13:39:38Z
dc.date.available2020-12-28T13:39:38Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/328302
dc.description.abstractTemel Sanat/Tasarım Eğitimi, görsel dilin ögelerinin ve ilkelerinin aktarıldığı ve uygulamalarla pekiştirildiği bir süreçtir. İçmimari tasarım kapsamında görsel çevrenin ve bu görselliği meydana getiren öge ve ilkelerin doğru biçimde algılanması, anlamlandırılması ve ifadesi önem taşımaktadır. Türkiye'de etkin olarak eğitim veren 36 içmimarlık programında yer alan Temel Sanat/Tasarım Eğitimi süreçleri; amaç, içerik ve öğrenim çıktıları bakımından benzerlik göstermektedir fakat bu içmimarlık programlarının öğrenci seçme süreçlerinin odaklandığı beceriler, dolayısıyla seçilen öğrencilerin nitelikleri bölümler arasında farklılık gösterebilmektedir. Bu noktada Temel Sanat/Tasarım Eğitimi'nin farklı nitelikte öğrenci gruplarının görsel algı beceri seviyeleri gelişimini ne oranda etkilediği bilgisi önem kazanmaktadır.Bu çalışmada, öğrencilerin olası nitelik farklılıkları göz önünde bulundurularak içmimarlık programları Temel Sanat/Tasarım Eğitimi dersi kapsamında görsel algı beceri seviyelerini bilimsel bir yöntem doğrultusunda karşılaştırmak ve bir gösterge sunmak hedeflenmektedir. Bu doğrultuda, öğrencilerin görsel algı beceri seviyelerini ölçümlemek ve istatistiki değerlendirme olanağı sunan bir veri bütünü oluşturmak amacıyla, veri toplama aracı olarak bir anket/test geliştirilmiştir. Anket/test soruları, kuramsal altyapı doğrultusunda; hazırda var olan standartlaştırılmış görsel algı testleri, test takımları ve görsel algı konusunda araştırmacılar tarafından geliştirilmiş ölçme araçları temel alınarak oluşturulmuştur. Bu süreçte içmimarlık eğitimcileri, Temel Sanat/Tasarım eğitimcileri, eğitim bilimciler ve istatistikçilerden uzman görüşü alınmıştır. Anket/test sorularının ölçme başarımını en uygun düzeye getirmek amacıyla pilot çalışmalar gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın bulguları, genel başarı ortalaması bağlamında yetenek sınavıyla seçilen öğrencilerin ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) ile seçilen öğrencilere göre daha yüksek başarı elde ettiklerine işaret etmektedir. Temel Sanat/Tasarım Eğitimi içeriği bağlamında ele alındığında yapay ögeler, biçim, doku, ışık-gölge ve üçüncü boyut konularında yetenek sınavıyla seçilen öğrencilerin daha yüksek başarı gösterdikleri saptanmıştır. Sonuçlar doğrultusunda yetenek sınavıyla ve ÖSYS ile seçilen öğrencilerin Temel Sanat/Tasarım Eğitimi süreçlerini daha verimli hale getirmek ve görsel algı bağlamında daha bağdaşık bir beceri seviyesi elde etmek için çeşitli öneriler sunulmuştur.
dc.description.abstractBasic Design/Art Education, is a process during which the elements and principles of visual language are explained to the student and consolidated with implementations. In the context of interior architecture a proper comprehension, interpretation and expression of the visual environment and the elements and principles that constitute the visual whole bear importance. Course aims, course content and learning outcomes of the Basic Design/Art Education processes within the 36 active interior architecture programs in Turkey exhibit similarities, however, the student selection methods and therefore the qualifications of students in the cited interior architecture programs differ. Herein, the knowledge of how the visual perception abilities of student groups with different qualifications are affected during the Basic Design/Art Education process, comes into prominence.In this study, through a scientific methodology, considering the probable differences in students? qualifications, it is aimed to evaluate and compare students? visual perception abilities in the scope of the Basic Design/Art Education in interior architecture programs. In order to assess students? visual perception abilities and create a data whole that can be statistically analyzed, a questionnaire/test has been developed as the survey instrument. The items in the questionnaire/test, are created based on standardized visual perception tests, test batteries and survey instruments developed by other researchers, in accordance with the theoretical foundation. During the development process, the expert opinion of interior architecture educators, basic design/art educators, pedagogues and statisticians has been resorted. Pilot studies have been conducted in order to optimize the assessment performance of the questionnaire/test items.The findings of the study indicate that, in terms of overall success average, the students selected with aptitude exams demonstrated higher success rates compared to the students selected with the centralized Student Selection and Emplacement System. Additionally, in terms of the content of Basic Design/Art Education, students selected with aptitude exams demonstrated higher success rates on subjects; artificial elements, shape, light-shadow, and third dimension. According to the results, in order to improve the efficiency of the Basic Design/Art Education process for students and to achieve a coherent skill level at course completion various suggestions have been made.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.subjectİç Mimari ve Dekorasyontr_TR
dc.subjectInterior Design and Decorationen_US
dc.titleİçmimarlık programları temel sanat/tasarım dersi kapsamında öğrencilerin görsel algı beceri seviyelerinin değerlendirilmesi
dc.title.alternativeEvaluation of students? visual perception abilities in the scope of basic design/art education in interior architecture programs
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİç Mimarlık Anasanat Dalı
dc.subject.ytmVisual perception
dc.subject.ytmInterior architecture
dc.subject.ytmBasic design
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmBasic art education course
dc.identifier.yokid433770
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.type.subproficiencyinArt
dc.identifier.thesisid312603
dc.description.pages167
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess