Şiddet, genel yaşam, kişilik özellikleri ve yaş bakımından televizyonun yetiştirme rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yaygın olarak paylaşılan gerçeklik ve değer kavramlarını geliştiren, ortak sembolik çevrenin ana akımı olan televizyon, yıllar içerisinde insanlar üzerinde etkisini artırarak, onların toplumdaki rollerini ve imajlarını öğrendikleri birincil kaynakların önüne geçmiştir. Televizyon neyin, kimin, hangi grupların ya da hangi değer yargılarının toplumda daha önemli olduğunu insanların bilincine ekerek ortak bilincin oluşmasında aktif olarak rol alır. Televizyon aynı zamanda, sosyal kontrol aracı olarak, belirli stereotipleştirmeler ile egemen bağımlı ilişkilerini değişmez değişse de yerine daha kötüsünün geleceğinin içselleştirilmesine aracılık ederek ideolojik bir işlev yerine getirir. Böyle eşitsiz bir ortamda, yaş gruplarına göre ayrımcılığa en fazla maruz kalan kesim ise yaşlılardır. Televizyonun günümüzdeki bu etkisini en kapsamlı şekilde ele alan George Gerbner'in Yetiştirme Kuramına göre, televizyonu çok izleyen kişiler, televizyon dünyasının gerçeklerini içselleştirmektedir. Bu anlamda konusu televizyonun yetiştirme rolü olan bu çalışmada, hafta içi prime-time yayın kuşağında yayınlanan televizyon dizilerindeki şiddet, genel yaşam, kişilik özellikleri ve yaşlılık imajlarının bilimsel bir analizini sunularak, farklı televizyon izleme oranlarının, izleyicilerin sözü edilen fenomenler üzerindeki algılarına katkısının olup olmadığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye'de 7 ulusal kanalda yayınlanan 24 televizyon dizisi öncelikle kapsamlı bir içerik analizi olan Mesaj Sistem Çözümlemesine tabi tutulmuştur. Araştırmanın ikinci aşaması olan Yetiştirme ve Yaygın Görüş Haline Getirme Çözümlemesinde ise, sözü edilen prime-time dünyasının öncüllerinden hareketle hazırlanan anket soruları aracılığıyla, televizyonu çok izleyen kişilerin televizyon dünyasını içselleştirip içselleştirmedikleri keşfedilmeye çalışılmıştır. Çıkan sonuçlar Türkiye'de televizyonun yetiştirme etkisinin son derece güçlü olduğunu ortaya koymuştur. Television, which is the mainstream of the common symbolic environment, which develops the concepts of shared reality and value, has increased its influence on people over the years and prevented the primary sources from which they learned their roles and images in society. Television plays an active role in the formation of common consciousness by cultivating what people, who, which groups or which value judgments are more important in society. Television also fulfills an ideological function as a means of social control, mediating the internalization of the future of the worse, even though certain stereotyping and sovereign dependent relationships do not change.In such an unequal environment, the elderly are the most exposed to discrimination according to age groups.According to George Gerbner's Cutivation Theory, which handles the current impact of television in the most comprehensive way, those who watch television a lot internalize the realities of the television world. In this sense, in this study, which has the role of raising the subject of television, a scientific analysis of violence, general life, personality traits and old age images in the television series broadcasted on the weekday prime-time broadcast is presented and it is revealed whether different television watching rates contribute to the perceptions of the audience on the mentioned phenomena tried to be put. For this purpose, 24 television series published in seven national channels in Turkey has been subjected to a comprehensive analysis of the Message System Analysis. In the second phase of the research, Cultivation Analysis, it was tried to discover whether the people who watched television internalize the television world internally or not by means of the questionnaire questions prepared from the pioneers of the mentioned prime-time world. The results of the growing influence of television in Turkey has revealed that it is extremely powerful.
Collections