Show simple item record

dc.contributor.advisorKırlı, Cengiz
dc.contributor.authorBaşaran, Pelin
dc.date.accessioned2020-12-22T10:33:27Z
dc.date.available2020-12-22T10:33:27Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/326916
dc.description.abstractBu tez 1980 sonrası kültürün özelleştirilmesini dönemin toplumsal ve ekonomikkoşulları bağlamında açıklamayı hedeflemektedir. Bu dönüşümü göstermek için1980 öncesi ve sonrasında şirketler ve zengin ailelerin iş dışında neye yatırımyaptıklarının karşılaştırılması yapılmaktadır. 1980 öncesinde yapmış olduklarıhayırseverlik faaliyetlerinin nedenleri dönemin ithal ikameci sanayileşme modeli ileilişkilendirilerek ortaya çıkarılmaktadır. Değişen toplumsal hayatla birlikte buyatırımların kültür alanına dönmesinin nedenleri çalışmanın ana ekseninioluşturmaktadır. Teorik bir çerçeve oluşturulduktan sonra, 1980 sonrası Türkiye'deaçılan özel kültür ve sanat kurumlarına odaklanılmakta ve bu kurumlarınyöneticileriyle yapılan görüşmelerin söylem analizi ile batılılaşma, sanatınsınıfsallığı, küresel kent fantazisi gibi noktalar tartışılmaktadır. Bu çalışmada kültürsanat kurumları ve ilişkili aktörlerin söylemleri inceleme noktaları olarak elealınmıştır.
dc.description.abstractThis thesis seeks to uncover the privatization of culture in the post-1980s in thecontext of social and economic transformations. To achieve this aim, it compares,what motivated rich families and corporations to make investments beside businessbetween and after 1980s. The motivations of their philanthropic activities beyond the1980s are explored in relation with the import substitution industrialization model ofthis period. The reasons for the transformation of their investments to the culturalsphere with the change of social life are put forward as the basic unit of analysis.After conceptualizing this transformation within the theoretical framework, the thesisfocuses on the cultural institutions opened in the post-1980s and discusses issuessuch as westernization, the classed based structure of art, and the global city fantasyin the basis of the discourse analysis of the interviews made with the actors of theinstitutions. This thesis mainly takes culture and art institutions and the discourses ofthe related actors to the center.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.titleThe privatization of culture and the development of cultural centers in the post-1980s
dc.title.alternativeKültürün özelleştirilmesi ve 1980 sonrasında Türkiye'de kültür merkezlerinin gelişimi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid201311
dc.publisher.instituteAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid206532
dc.description.pages160
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess