Implementation of Land and Agricultural Reform Law no. 1757 in Urfa (1960-1980)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez 1757 Sayılı Toprak ve Tarım Reformu Yasası'nın uygulama süreciniincelemektedir. Bu yasa pilot bölge olarak seçilen Urfa'da uygulanmıstır. Yasa 1973-1978 yılları arasında yürürlükte kalmıstır. Demokratik Parti'nin AnayasaMahkemesi'ne basvurmasından sonra yasa 1977 yılında iptal edilmis ve yeni bir yasaçıkarılması için bir yıllık süre tanınmıstır. Ancak yeni bir yasa çıkarmak yönündeherhangi bir adım atılmamıstır. 1984 yılında 3083 Sayılı Sulama Alanlarında AraziDüzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu çıkana kadar, 1757 No.lu yasanınbelirli maddeleri yürürlükte kalmıstır. Temel olarak yasanın çıkıs süreci, uygulamasüreci ve sonrası ele alınmaktadır. Bu anlamda tez, 60?80 arası dönemikapsamaktadır. Yasa her ne kadar çok sınırlı ölçüde uygulanmıs olsa da, Urfa içinçok etkili sonuçları olmustur. Bu yasa maddelerinin yorumlanmasına göre çok çesitliuygulama sonuçları doguracak kadar esnek bir yasaydı. Bir taraftan bölgede sosyalve ekonomik iliskileri dönüstürücü bir etkisi olabilecekken, diger taraftan topraksahiplerinin bu uygulama sürecinin dısında kalmalarını saglayacak kaçıs noktaları dasaglıyordu. Bu tezin temel sorusu, toprak reformu uygulamasının topraksız köylülerve toprak sahipleri üzerinde sürece müdahale açısından nasıl bir etkisi olmustur.Basarısız ya da yozlastırılmıs bir toprak reformu uygulaması agaların otoritesinipekistirmis midir? Basarısız bir toprak reformu uygulaması, köylülerin toprakbilincinde bir uyanısa yol açabilir mi? Bu uyanıs çesitli sekillerde bir direnisinsinyallerini verebilir mi? Bu tez, Türkiye'deki toprak reformu çalısmalarına, bilgi altyapısı ve elle tutulur bir kaynak saglama yönünde bir katkı niteligindedir This thesis focuses on the implementation period of Land and Agricultural Reform Law No.1757 in Urfa which was the region of implementation. The law remained in force between1973-1978. After the application of the Democratic Party to the Constitutional Court, the lawwas abrogated in 1977. The Constitutional Court gave a one-year term to pass a new law;however, there wasn?t any attempt to make a new law. As a result, Law No. 1757 ceased tohave force in 1978. Until Law No. 3083 the Agricultural Reform Law on Land Arrangementin Irrigation Regions inured in 1984, several articles of the Law No. 1757 remained in force.Law No. 1757 was implemented in a very restricted way; nevertheless, it had drastic effects inUrfa. This law was a very flexible law that it may create a transformative effect in the regionof implementation depending on the interpretation of certain articles related to expropriationand types of enterprises. On the other hand, it contained certain articles that allowed largeland owners to compensate their loss or even avoid the expropriation process. In this respect,the success of the implementation very much depended on the government. The mainquestions of the thesis are that what kinds of effects the implementation of land reform hadboth on landless peasants and land owners and what their reactions were to being included inthe process. The land reform had to be perceived as an implementation that might facilitateegalitarian social structure in a geography where not much industrial employmentopportunities were provided and where serious inequalities were observed in land dispersion.
Collections