Vanishing Memoirs: Doğan Kardeş Children`s Periodical between 1945 and 1993
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Türkiye'nin popüler kültüründe en çok yer etmiş ikonlardan biriolan Doğan Kardeş çocuk dergisi hakkında metinsel ve kavramsal bir analizyürütmeyi amaçlıyor. 1945 ve 1993 yılları arasında Yapı ve Kredi Bankası'nındesteğiyle 1247 sayısı yayımlanan derginin yanı sıra, Doğan Kardeş adıyla 250'ninüzerinde çocuk kitabı yayımladı. Günümüzde Doğan Kardeş varlığını sürdüremesede Yapı Kredi Bankası 1990 yılından beri Doğan Kardeş Kitaplığı adı altında çocukkitapları yayımlamaya devam ediyor. Bu çalışma, dergiyi birincil kaynak olarakkullanarak Doğan Kardeş'in üç anlamını tanımlamaya çalıyor; yaratıcılarının birprojesi, çocuk kültürünün bir efsanesi ve bir lieu de mémoire, bir hafıza mekanıolarak.Doğan Kardeş öncelikle yaratıcılarının bir projesiydi: Yapı ve KrediBankası, Kazım Taşkent ve Vedat Nedim Tör'ün; başka bir deyişle kurum, burjuvave entelektüel ortaklığının. Dergi onyıllar boyunca çeşitli değişikliklere uğramış olsada belli bir değerler sistemi bu süreçte varlığını sürdürebildi. Bu, geleceğin üst veorta sınıflarının yaşam tarzını ve zihniyetini belirlemeye soyunmuş, hümanist vedemokratik bir projeydi. İkinci olarak, Doğan Kardeş'in çocuk kültürünün birparçasıydı. Bu anlamda, Doğan Kardeş'in çocuklara tavrını ilk anlamındabahsedilen modernitenin belirlediği söylenebilir. Çocuklar işte bu tavrı sevdiler veDoğan Kardeş'i benimsediler. Sonuçta Doğan Kardeş kollektif hafızanın birmekanına dönüştü. Bu çalışma son olarak derginin bu üçüncü anlamının analiziüzerinden sürekli sıfır noktasından yeniden kurulmak zorunda bırakılan birhafızadaki hatırlama ve silme dinamiklerini anlamayı umuyor. This study aims to carry out a descriptive and a textual analysis of DoğanKardeş children?s periodical, which is one of the best-remembered icons of Turkey?spopular culture. The periodical was published between 1945 and 1993 under theauspices of the Yapı ve Kredi Bank. Along with the 1247 issues of the periodical,Doğan Kardeş also published more than 250 children?s books. Although DoğanKardeş no longer survives, Yapı Kredi Yayınları has continued to publish children?sbooks under the title of Doğan Kardeş Kitaplığı since 1990. Using the periodical asthe primary source, this study attempts to define the three meanings of DoğanKardeş, as a project of its creators, as a legend of children?s culture, and as a lieu dememoire.First of all, Doğan Kardeş was a project of its creators: the Yapı ve KrediBank, Kazım Taşkent and Vedat Nedim Tör; the institute, the bourgeois and theintellectual. Although the periodical changed throughout the decades, a certain set ofvalues remained underneath. This was a humanist, democratic project that tended todetermine the life style and mentality of the new middle and upper classes. Secondly,Doğan Kardeş was a part of children?s culture. It can be concluded that theperception of childhood from the said perspective of modernity shaped DoğanKardeş?s attitude towards children. The children loved that attitude, and theyembraced Doğan Kardeş. And lastly, Doğan Kardeş is a realm of collectivememory. And by its analysis, this study hopes to apprehend the dynamics ofrememberance and the erasure of a memory that has been constantly reset.
Collections