The national education board conferences and political transition: 1939-1960
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, tek partili sistemden çok partili sisteme geçiş dönemindeki milli eğitimsisteminde devamlılık ve değişikliği incelemek amacıyla, özellikle, 1940'lı ve 1950'liyıllarda yapılan Milli Eğitim Şuraları nın raporlarını içermektedir. Şuralar, araştırmacılartarafından genellikle Türkiye Cumhuriyeti tarihindeki en kritik eğitim meseleleriniyansıtan bir ayna olarak kullanıldılar. Bu tez, Şuralarda tartışılan konuların dönemin enönemli noktaları olduğunu varsaymadan, Şuraların niteliğini daha eleştirel bir yaklaşımlainceliyor. Tezin amacı, içinde çok önemli toplumsal değişikliklerin yer aldığı yirmi yıllıkbir dönemde Şuraların rolü, görevi ve algılanışının nasıl bir evrim geçirdiği detaylarıylaincelemektir. Bu amaç doğrultusunda, çalışma, Cumhuriyetin doğuşundan 1960 yılındagerçekleşen askeri darbeye kadar eğitim alanındaki gelişmelere ve eğitim sisteminimilliyetçilik doğrultusunda biçimlendirme çabalarına odaklanıyor. Bunun yanısıra, MilliEğitim Şuralarının içerikleri daha ayrıntılı ve eleştirel bir yaklaşımla tartışılıyor. Budoğrultunda, Şuraların din eğitimi, meslek okulları, köy enstitüleri ve eğitimde demokrasigibi konular hakkında Milli Eğitim Bakanlığına yaptıkları önerilerin ne kadar dikkatealınmış olduğu inceleniyor. Şura önerlerinin genel olarak hükümet politikalarına birölçüde yansımış olmalarına rağmen, bazı durumlarda aksi yönde gözlemler yapmak damümkün olmaktadır. Sonuç olarak, Şuraların incelenmesi Türkiye Cumhuriyeti eğitimtarihine ışık tutabilecek niteliktedir. Ama bu, sadece önerilerin içeriğine bakarak değil,tartışmaların bağlam ve arka plan dikkate alındığında değerlendirilebilecek bir imkandır. This thesis uses the published reports that represent the National Education BoardConferences (Milli Eğitim Şuraları) as a means of exploring both change and continuityin the national system of education during mainly the 1940?s and 1950?s specificallywithin the context of the political transition between the single-party and multi-partyperiods. Too often, these Conferences have been utilized as mirrors that simply reflect themost critical issues of education throughout Republican history, while this is anoversight. What this thesis proposes to do is, without assuming that the selected topics ofdiscussion during the Conferences are the most central points of the time, to take a morecritical approach towards the character of the Conferences and delve into the details ofhow the roles, functions, and perceptions of the Conferences evolved within two verydynamic decades. While the contextual portion of the thesis focuses on producing aframework surrounding the general educational developments from the birth of theRepublic to the military intervention of 1960 and focusing on the push for a nationalisticsystem of schooling, the section aiming to be critical examines more specific aspects ofthe Board Conferences themselves. The following chapters will also briefly analyze theweight of the Board?s advisory role to the Ministry of Education on issues of religion,technical schooling, the Village Institutes, and democracy in education. It will then beargued that while the Board?s suggestions are generally reflected in governmental policy,there are significant cases in which the advice of the Board and laws and regulations donot correspond. Finally, this thesis will demonstrate that while the Conference reportscontain a plethora of information that gives valuable insight into the growth of a nation,the entity itself that can and should be analyzed for not only outcomes, but for thebehind-the-scenes perspective as well.
Collections