Automobility in Turkey: A critical evaluation of turkish automobile production in the 1960s and the 1970s
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, 1960'lı ve 1970'li yıllarda otomobilleşmenin (automobility) yayışılışınıbu yayılışın ekonomik, sosyal ve kültürel yönlerini dikkate alarak Türkiyebağlamında değerlendirir. Türkiye 1950'li yıllardan başlayarak otomobilleşmeninküresel nüfuz etme hakimiyetine uyum sağlamıştır. Hızlı otomobilleşme ile otomobiltalebinin ve otomobile olan ilgininin aşırı artması 1950'lerin sonunda ciddi bir dövizkrizine sebep olmuştur. Bu sorunun çözümü için Türkiye, yabancı firmalarlaortaklıklar sonucu otomobil üretiminin ülke içine transferine kadar, değişik çözümyolları denemiştir. Sonuç olarak, seri üretim kararı ile sorunun çözümü, Türkiye'ninotomobilleşmiş sisteme olduğu kadar küresel üretim ve tüketim ilişkilerine deentegre olmasına neden olmuştur.Bu çalışma, otomobilleşmenin yayılmasını, sosyo-ekonomik dönüşümleri gündelikyaşam kültüründe değişikliklerle birleştiren bir perspektiften inceleme yönteminikullanmıştır. Türkiye bağlamında otomobilli hayatın yayılmasını hızlandıran ikietmen vardır. Bu etmenlerden birincisi, ülke içine otomobil-üretim teknolojilerinitransfer etme kararı ve akabinde ülkede seri-üretim yapabilecek otomobil sanayininkurulmasıdır. İkinci etmen ise pazar oluşumunu ve orta sınıfların tüketimalışkanlıklarını doğrudan etkileyen, otomobilleşme ile ilgili kamuoyu algısındakideğişikliklerdir. Bu etmenler ışığında Türkiye'de otomobilleşme incelendiğinde,ithal ikameci dönemde, kapitalist üretim ve tüketim kalıplarının oluşumu ve gelişimigünümüz global dönüşümünün arka planı olarak ifade edilmiştir. This thesis evaluates the diffusion of automobility as a system in terms of itseconomic, social and cultural aspects during the 1960s and the 1970s in the Turkishcontext. Turkey adapted to global domination character of automobility starting inthe 1950s. The rapid enhancement of automobility boosted the demand for andinterest in personal automobiles, which resulted in a serious foreign exchange crisisin the end of the 1950s. To deal with the problem, Turkey applied different measuresuntil the transfer of mass production through joint ventures with foreign automobilefirms. Hence, the solution of the problem permanently tied Turkey to globalproduction and consumption relations as well as the system of automobility.This thesis analyzes the diffusion of automobility from a perspective that combinesthe transformations of the economy and society in line with the changes in the dailylife culture. The diffusion of automobility in the Turkish context was accelerated bytwo mutually exclusive factors. The first one was the decision to transfer the carbuildingtechnologies into the country and establishing the automobile industry formass-production. And the second one was the changes in the public perceptionconcerning automobility which directly affects the market formation andconsumption patterns of the middle classes. These reasons are taken into account tounderscore the formation and the development of the capitalist production andconsumption patterns during the import substitution era, which is denoted as thepreparatory background of the recent global integration.
Collections