The anti-alcohol movement in the Early Republican Period in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1920 ve 1939 yılları arasındaki dönemi ele alan bu tez, günlük hayatı ilgilendiren bir maddeye olan karşıtlığın, ulus inşası sürecinde nasıl önemli bir rol oynadığını göstermeyi amaçlıyor. Geç on dokuzuncu ve erken yirminci yüzyıllarda, Amerika Birleşik Devletleri, Finlandiya ve İsveç gibi birçok ülkedeki alkol karşıtı hareketler Türkiye için birer örnek teşkil etti. Fakat, Türkiye örneğinde, alkol karşıtı hareket, ülkenin kendine özgü sosyal ve politik atmosferinde farklı bir boyut kazandı. Erken Cumhuriyet Döneminde alkol karşıtı hareketin öncüleri alkol karşıtlığını ülkedeki alkol ticaretini elinde tutan Hıristiyan halklara karşı bir araç olarak kullandılar. Dahası, Türkiye Müslümanların çoğunlukta olduğu bir ülke olduğu için, alkol karşıtlığının, özellikle 1920'li yılların başında, dini bir boyutu vardı. Buna rağmen, İkinci Grup'un meclisten tasfiye edilmesi ve devletin laikleştirilmeye başlamasıyla birlikte dini kaygılar etkisini yitirdi. Bu laikleştirilme süreci ve Avrupa'da öjeni düşüncesinin yükselişe geçmesi, Türkiye'deki alkol karşıtı hareketin seküler ve bilimsel bir boyut kazanmasına neden oldu. Bu değişimle birlikte, hareket, odak noktasını değiştirerek sağlıklı ve güçlü nesiller yetiştirmeyi hedef edindi. This thesis, which handles the period between 1920 and 1939, aims to show how opposition to a substance that is related to everyday life can be an essential part of a nation-building process. Anti-alcohol movements in numerous countries, such as the United States, Finland and Sweden, in the late nineteenth and the early twentieth centuries constituted models for Turkey. However, in the case of Turkey, the anti alcohol-movement took a different dimension in the particular social and political atmosphere of the country. The leading figures of the anti-alcohol movement in the early Republican Period used alcohol opposition as a tool against the Christian populations of the country who had the control over alcohol business. Moreover, because of the fact that Turkey is a country in which Muslims are the majority, alcohol opposition had a religious dimension especially in the early 1920s. However, the religious concerns lost their power after the Second Group in the parliament was eliminated and the state started to be secularized. This secularization process, together with the rise of the eugenics idea in Europe caused the alcohol opposition in Turkey to take on a secular and scientific dimension. With this change, the movement changed its focus and targeted building a healthy and strong population.
Collections