New messages in Tukish pop music
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Tez adı: Türk Pop müziğinde yeni mesajlar (1988-2002) 1989 ile 2002 yılları arasında, Türk Pop Müziği önemli değişimlere uğramıştır. Bu değişimler, Türkiyede oluşan ekonomik, sosyal ve politik değişimlerle çok yakından ilişkidedir. Pop müziğini bu gelişmelerin küçük bir aynası olarak görmek olanaklıdır. Hatta pop müziğinin bu gelişmelerde önemli bir etkisi vardır denilebilir. `Pop Patlaması` olarak bilinen gelişme 1980 ile 1990 yıllarının önemli karakteristiklerinden biridir. Bu araştırmada popüler kültür, demokratik sistem, medya ve Türk devrimi ile ilgili teoriler kullanılmıştır. Değişik şarkılardaki bildirileri ortaya çıkarmak için metin analizi yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca teroik referanslar ve ana kaynakların analizi yapılmış ve kaynak bilgileri elde etmek için önemli kişilerle görüşmeler yapılmıştır. Türk popu, ikinci cumhuriyet dönemindeki `politize` edilmiş bir kaç yapımcının çabalarından, daha eğlendirici, a-politk, talebe yönelmiş bir kültürel deyime doğru gelişmiştir. Çok ideolojik bir sanattan ideolojik olmayan bir eğlenceye şekil değiştirmiştir. Aynı zamanda, Türk pop müziği, eğlendirmeye yönelirken bir kaç yeni tip mesajlar yaratmıştır. Bu mesajlar a-politik olmakla beraber sosyal yaratılıştatdır. Kadın-erkek ilişkileri, burjuva hayat tarzı ve kişisel gelişme gibi konular pop müziğinin yönelimleri olmuştur. Bu neslin pop müzisyenlerinin en önemli mesajı bireyselliktir. Tüketici bir toplumun gelişmesi ile sosyal değişim arasındaki bağlantı 1980 ve 1990 yıllarının Türk pop müziğinin incelenmesinde açıkça belirlidir. ABSTRACT An abstract of the Thesis of Yosef Eli for the degree of Master of Arts in the Institute for Graduate Studies in Atatürk' s Principles and the History of the Turkish Renovation to be taken June 2002 Title: The New Messages in Turkish of Pop Music (1989-2002) In the period between 1988-2002, the Turkish pop music world has undergone great changes. These changes have been in close relation with the social, economic and political developments in Turkey. Pop music can serve as a mirror to these developments. Moreover, Pop music has had an important role in these developments. The phenomenon known as the `Explosion of Pop` was one of the most important characteristics of the late 1980's and 1990's. In the process of research, theories concerning popular culture, the democratic system, the media and the Turkish revolution were employed. Text analysis was used in order to uncover the messages of the different songs. In addition, theoretical references and primary source analyses were conducted, and interviews with key figures held in order to get data, first hand. Turkish pop has developed from a politicized effort of certain artists in the days of the second Republic to a more enjoyable, apolitical, market-oriented form of cultural expression. It has changed type a form of art that what closely linked to ideology to a non-ideological type of entertainment. However, while focusing on enjoyment, Turkish Pop music has also produced new types of messages. These messages, although apolitical, have a social nature. Issues like gender relations, the iiibourgeois lifestyle and self-improvement have become the focus of pop music. The most important messages that this generation of pop artists present is that of individualism. The connection between the development of a consumer society and social change is most evident through the study of Turkish pop music in the 1980's and 1990's. IV
Collections