Seismic evaluation of Bolu Viaduct 1
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin konusu bir viyadük yapısının `nonlinear' analiz yöntemiyle incelenmesidir.Türkiye'deki 1999 Düzce depremine maruz kaldığında neredeyse bitmiş durumda olan BoluViyadüğü, 2-3 km uzunluğunda, her açıklığı 39.2 m ve ayak yükseklikleri en fazla 49 m olaniki paralel sismik izolasyonlu köprüden oluşmaktadır. AASHTO standartlarına dayanandizaynıyla; sismik izolasyon cihazlarının kapasitelerinin aşılmış, yüklü yapısal momentlerekarşın tam göçmenin sınırlarında dayanmıştır. Yapılan araştırmalardan sonra Michele Calvive J. Nigel Priestley'in çalışmalarına dayanarak viyadüğün güçlendirilmesine kararverilmiştir.Bu tez Viyadük 1'in güçlendirilmiş durumunun `nonlinear' zaman tanımlı analizleri ileincelenmesine yoğunlaşmıştır. A thesis is presented on the seismic evaluation of a viaduct using non-linear analysistechniques. The Bolu viaduct is a 2-3 km long seismically isolated structure with two parallelbridges each with a span length of 39.2 m and pier height of maximum 49 m that was nearlycomplete when it was struck by the 1999 Duzce earthquake in Turkey. With the design basedon AASHTO standards, it suffered complete failure of the seismic isolation system andnarrowly avoided total collapse due to excessive superstructure moment. After investigationsthe retrofit of the viaduct had been decided due to the study carried out by Michele Calvi andJ. Nigel Priestley.This thesis concentrates on the retrofitted structure of Viaduct 1 by non-linear time historyanalysis.
Collections