The Country, product and tourism image of Turkey in France
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülke imajı uluslararası pazarlama ve turist endüstrisi için çok önemli bir kavramdır- Bu alanda, özellikle ürün imaj i konusunda birçok araştırma yapılmış olmasına rağmen bu imajı etkileyen etkenler yeteri kadar incelenmemiştir-, Aynı şekilde böyle bir etken olarak turist-yerli halk ilişkileri de pek araştırılmamıştır. Çalışmamız Fransızların Türkiye hakkındaki ülke, ürün ve turistik imajlarını ve bu imajdaki Türkiye'yi görmüş olma veya gelmeyi planlama durumuna göre olası farklılaşmaları kavramlaştırmayı amaçlamaktadır» Araştırma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm Fransa'da Türkiye'yi görmemiş ve gelmeyi düşünmeyen kişilerle, ikinci bölüm yine Fransa'da Türkiye'yi bir tatil yeri olarak seçmiş fakat henüz gelmemiş kişilerle, üçüncü bölüm ise Türkiye'de Türkiye'yi görmüş kişilerle yürütülmüştür-, Çalışma, birinci bölümdeki kişilerle diğerleri arasında, diğerleri çok daha olumlu olmak üzere, önemli değerlendirme farklılıkları olduğunu göstermektedir. Türkiye'nin tatil yeri olarak seçiminin, hakkındaki değerlendirmelerin olumluluğuna ve kişilerin Türkiye hakkındaki bilgi derecesine bağlı olduğu anlaşılmaktadır ~ Araştırma ayrıca Türkiye'nin gelen turistlere satışa sunulan ürünlere bağlı bir ürün imajı olduğunu göstermekte ve Türk ürünlerini satın alma eğiliminin ülkenin ekonomik ve politik görünümüyle bağımlı olduğunu ortaya koymaktadır ` Türkiye'nin imajı yaş ve cinsiyete göre belirgin bir farklılık göstermese de gençler ve kadınlar bazı Türk ürünlerini almaya daha yatkın gözükmektedir- Araştırmamız Fransa'da Türk ürünlerini pazarlayacaklara, XXXürünün menşeinden çok özelliklerini vurgulansa, Türkiye'yi görmüşlere yönelik pazarlama yöntemleri geliştirme ve Fransız ürünleriyle benzerlikler bulma gibi öneriler getirmektedir, Aynı şekilde turizm pazarlayıcıları Türkiye'nin tatil yöresi olarak, tarihi ve doğal zenginlikleri, Türk insanının sıcaklığı ve Türkiye' yi gören Fransızların Memnuniyetleri gibi güçlü özelliklerini vurgulamalıdırlar. ABSTRACT The country image is a very important concept for international marketing and for tourist industry-. Many research has been done in this fields especially on the product image-stereotype- Meanwhile fewresearch has been carried on the factors influencing this image. Similarly, tourist -host contact is not well defined and investigated as such a factor. The present research aimed to conceptualize the country, product and touristic image of Turkey as perceived by French people and the possible changes on it according to the state of having been to or having chosen Turkey as a vacation destination- The survey had three dimensions - The first par-lb is conducted in France among people who have not been to or who are not considering to visit Turkey- The second part is also conducted in France among people who have chosen Turkey as a vacation destination, but didn't come yet- The third part consisted df sample who have been to Turkey - The study revealed that there were very significant perception differences between the first sample set and the others, the latter being more favorable- The choice of Turkey as a vacation destination was found to depend on the favorableness of the perception and the degree of information about the country» Research shewed that there is a product image of Turkey which is related to the products offered for sale to the incoming tourists Willingness to buy Turkish products as a whole was found to be in a way dependent ojf individual perceptions about her economic and' political situation- Although the image of Turkey doesn't change - I -significantly according -to age and sexf younger people and females seem to be more willing to buy some Turkish products, The study has implications to marketers of Turkish products in France such as ; not to emphasize the origin ` rather exploit the utility of the product, to develop strategies adressing to people who have been in Turkey and to find reseinblances between French and Turkish products- Similarly tourism marketers should stress on the strongest attributes of Turkey as a vacation destination such as the historical and natural richnesses f the friendliness of Turkish people and the high level of satisfaction of French people who have been in that country,..-ii -
Collections