Prevalence and correlates of math anxiety in Turkish high school students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, lise I. sınıf öğrencilerinde matematik kaygısı ve ona paralel giden değişkenlerin incelenmesi üzerinedir. Çalışma iki aşamada yürütülmüştür. îlkin, matematik kaygısı ve matematiğe karşı tutum ölçmeye yönelik iki ölçek gelişti rilmiş; daha sonra matematik kaygısının, başarı, sınav kaygı sı, cinsiyet, meslek seçimi ve matematiğe karşı tutum ile ilişkisi saptanmaya çalışılmıştır. îki ölçeğin geliştirilmesi için İstanbul Lisesinde okuyan 150 öğrenci üzerinde bir pilot çalışma yapılmıştır. Matematik Kaygı Ölçeği ve Matematiğe Karşı Tutum Ölçeğinin güvenilirlikleri alfa ve item-toplam korelasyon teknikleri ile belirlenmiştir. Matematik Kaygı Ölçeğinin geçerliliğini saptamak amacıyla öğrencilere, Math Anxiety Rating Scale (MARS-A) nin Türkçe formu ve Sınav Kaygısı Envanteri (TAI) uygulanmış, matematik notları öğrenilmiştir. Product Moment korelasyon tekniği sonucunda Matematik Kaygı Ölçeği ile MARS-A, TAI ve notlar arasındaki beklenen korelasyonlar gözlenmiş ve Matematik Kaygı Ölçeğinin geçerliliğine karar verilmiştir. Matematik Tutum Ölçeğinin geçerliliği ise faktör analizi tek niği ve uzmanların değerlendirmelerine başvurularak saptan mıştır.- vxxx - Çalışmanın ikinci aşamasında, İstanbul'da beş değişik okuldan 380 öğrenci seçilmiştir. Öğrencilere Matematik Kaygı Ölçeği, Matematiğe Karşı Tutum Ölçeği, Sınav Kaygısı Envante ri (TAI) ile demografik bilgiler içeren kısa bir anket veril miş, matematik notları öğrenilmiştir. Genelde lise I öğrenci leri arasında düşük düzeyde matematik kaygısı gözlenmiştir. Matematik kaygısı ile matematik notları, sınav kaygısı ve ma tematiğe karşı tutum arasında anlamlı korelasyonlar bulunmuş tur. Matematik Kaygısı düzeyinde ve Matematiğe Karşı Tutum Ölçeğinin 'Matematiğin Erkeklere ait bir Alan Olarak Algılan ması' altölçeğinde cinsiyet farkları gözlenmiştir. Ayrıca ma tematik kaygısı ile matematiğe karşı tutum değişkenleri ara sındaki korelasyonlar kız ve erkek öğrencilerde farklılık göstermiştir. Meslek seçiminin de Matematik Kaygısı ile ilin tili olduğu bu çalışmada saptanmıştır. This thesis is based on a study investigating the prevalance and correlates of math anxiety among Turkish high school students. It was carried in two phases. First, two scales were developed for the measurement of math anxiety and attitudes toward mathematics; then, the relationships between math anxiety and achievement, test anxiety, sex, vocational choice and math attitudes were studied. For the development of the two scales, a pilot study was conducted on 150 students of Istanbul Lisesi. The reliabilities of the Math Anxiety Scale (MANX) and the Math Attitude Scale (MATT) were established through alpha and item total correlation coefficients. For the validity of the Math Anxiety Scale (MANX), the Turkish form of Math Anxiety Rating Scale (MARS-A) and the Turkish form of Test Anxiety Inventory (TAI) were administered to the students and their math grades were obtained. Product moment correlation techniques showed that the hypothesized positive correlation between MANX and MARS-A and TAI, and the negative correlation between MANX and grades existed presenting evidence for the validity of MANX. A factor analysis on the MATT as well as judgemental ratings ensured the validity of the MATT.- vi - In the second part of the study, 380 students of lise I from five different schools of Istanbul participated. The subjects were adminstered the MANX, the MATT, the TAI a brief questionnaire for demographic information, and their math grades were obtained. A low level of math anxiety was observed in lise I students in general. Significant correlations were found between math anxiety and math grades, test anxiety and attitudes towards mathematics. There were sex differences in the math anxiety levels and the scores on the Perception of Mathematics as a Male Domain subscale of the MATT. Sex differences also existed in the correlations between math anxiety and various attitudinal variables. Math anxiety was also. found to be related to choice of a major and vocational undecidedness in lise I students.
Collections