Forecasting domestic and export sales for porcelain tableware
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Sektör bazında talep tahminleri, hem sirkatlere' kendi talep tahminlerini hazırlarken, hem de devlete teşvik verilecek gelişen ve ümit veren endüstrileri tanialarken gereklidir» Bu tezin amaci Turk Porselen Sektörünü incelemek ve sektörde yurtiçi ve yurtdisi talebin nasi! gelişeceğini arastirmaktir. Bu nedenle öncelikle talep tahminlerinin fayda- lari ve metodolojisi ? ve de dünyada ve Türkiye'de porselen sanayii incelenmiştir. Daha sonra da çoklu regrasyon 'metodu- kullanılarak ? Türkiye'de porselene olan talep arastiri İmistir, Yi î lar itibariyle porselen satisiarindaki değişmelerin önemli bir kismini aciklayan değişkenler s tüketicilerin tercihleri, trend, yeni. yapilan apartman daireleri ve kişi basina gayri safi milli hasila. ayni samanda birbirleriyle de baglantiîi olduk larindan, daha güvenilir bir tahmin araliei verebilmek için `ridge` regrasyon metodu da en kucuk kareler regrasyon metodunun yanisira kul lanilffiistir. Sonuç olarak, önümüzdeki bes sene boyunca yurtiçi satislarinin artmasi ve İ992-' de % 95 güven seviyesinde 7İ75- S84İ tona ulassnasi beklenmektedir, Ayrica sektördeki ihra- cat.in da. 1992' de 1046 tona. ulasacagi tahmin edilîsistir. Bu nedenle ? ' Turk Porselenine' olan yurtiçi ve yurtdisi talebin daha da arttiriîmasi ve Turk Porseleninin rekabet- gucunun kuvvetlendiri i «nesi için sektörde arastirroa ve geliştirme calisraaiarina agirlik verilmelidir. ABSTRACT Sales forecasts at the sectoral level are useful for both the firms in the sector in making their own forecasts and plans, and for the government in identifying the promising industries that will be given certain incentives ` The purpose of this study is to investigate the Turkish Porcelain Sector and evaluate the future level of domestic and export sales. 3o f first the uses and methods of sales forecasting are discussed and the nature of porcelain sector in the world and in Turkey is analyzed. Then the demand prospects of porcelain in Turkey is examined Using a multiple regression «scdei. The independent variables consumer taste and preferences s trend, number of newly establissd dwelling units and per capita GNP, although explaining an important part in the annual sales of porceîair were highly correlated with each other. In order to solve this problem of multicol linearity `. ridge regression method is also used besides the ordinary least squares regression method to give a more confident interval of sales. As a result., it's forecast that the domestic sales will continue its upward trend and reach 7175-B84İ tons by İ992' within a 95 `/, confidence level,,. Besides «, exports are also forecast to increase and reach 1046 tons by 1992. So,' research and development* activities in the sector should' be increased so -that competitiveness of the Turkish firms in the sector will increase»
Collections