A preliminary form of a scale on mother attitudes towards highly competitive school entrance exams for fifth grade students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Anadolu Liseleri ve Özel Türk ve Yabancı Okullara Giriş Sınavları nın ortaya çıkarttığı yarış ma ortamıyla ilişkili olduğu sanılan ebeveyn tutumlarının öl çülmesini sağlayacak bir ölçek geliştirmektir. Araştırma bul gularına ve gözlemlere dayanarak, bu konuyla ilgili ve önemli sayılabilecek dört değişken ele alınmıştır. Sınavlara iliş kin anne-baba tutumlarını temsil eden bu dört değişken, (1) demokratik/otoriter çocuk yetiştirme yöntemleri, (2) çocuk larla özdeşleşme, (3) uyma davranışı ve (4) sosyal hareket lilik şeklinde kavramlaştırılmıştır. Çalışmada, bu dört değişkeni yansıtan ifadelerin ge liştirilmesiyle oluşan bir ebeveyn tutum ölçeği ve paralel çocuk formuyla birlikte ailenin sosyodemografik özellikleriy le ilgili olarak geliştirilen bir anket kullanıldı. Bu bilgi araçları, sosyo-ekonomik düzeyi yüksek olan iki İstanbul ilk okulunun beşinci sınıflarında öğrenim gören 75 öğrenci ile bunların annelerine uygulandı. Ölçeğe ilişkin güvenirlik (iç tutarlılık) ve geçerlik çalışmaları dört aşamada tamamlandı. îlk aşamada, ölçeğin an ne ve çocuk formlarının madde-bırakma korelasyonları ve al fa katsayıları her bir alt ölçek için ayrı ayrı hesaplandı. Bu katsayıların genellikle beklenen kriter düzeyinin altın da olduğu saptandı. İkinci aşamada, iki formun alt ölçekle rinden güvenirliği yüksek olan maddeler seçilerek bunlar yeniden analize alındı. Bu analizin sonuçlarının daha iyi ol masına karşın, yine de alt ölçeklerin çoğunun iç tutarlılık düzeyleri kabul edilebilir bir aşamaya ulaşmamıştı. Üçüncü aşamada. her bir ölçek formunun en güvenilir maddelerinden oluşan iki kısa form meydana getirilerek bunlar yeniden sı nandı. En iyi sonuç, alfa katsayısı.81 ve ortanca madde-bı rakma korelasyon katsayısı.34 olan, 30 maddelik kısa anne formundan alındı. Çocuk formu için yapılan benzer analizler istenen düzeydeki alfa ve madde analizi değerlerine ulaşama dığından bu ölçeğin kullanılmasından vazgeçildi. Son aşamada, 30 maddelik anne formuna faktör analizi uygulandı. Üç faktör lü varimax rotasyonuyla yapılan analiz, toplam puan varyan- sının % 17'sini açıklayan birinci faktörün, `çocuklarla öz deşleşme` (ÖZDEŞ) alt ölçeği olduğunu gösterdi. Toplam puan varyansının % 9'unu ve % 7'sini açıklayan öteki iki faktör ise DEMO (demokratik/otoriter çocuk yetiştirme yöntemleri), UYMA (uyma davranışı) ve SOSHAR (sosyal hareketlilik) alt öl çeklerine ait maddeler içeriyordu. Bu analizden çıkartılan bulgular, ÖZDEŞ alt ölçeğinin kapsam geçerliğinin bulunduğu na işaret ettiyse de faktörler arasında tutarlı bir kümelenme göstermeyen diğer alt ölçeklerin kavramsal yönden adlandırıl ması mümkün olmadı. Bu çalışmanın sınırlılığı iki önemli noktada belirlen di. Bunlar, (1) örneklemiri böyle bir çalışma için küçük tu tulmuş olması ve homojenliği ve (2) ölçeğin içerdiği madde sayısının az oluşudur. Elde edilmiş olan üç faktörlü kısa an ne formu ve ÖZDEŞ alt ölçeği araştırma amacıyla kullanılabi lecek nitelikte görünmektedir. Ancak, öncelikle bunların mad de sayısının artırılıp daha geniş ve heterojen örneklem grup larına yeniden uygulanarak sınanması önerilir. The purpose of the present study is to develop a scale that would be used, in measuring some parent variables which are assumed to have relationships with attitudes toward highly competitive entrance exams for high schools. Based on earlier research findings and informal observations of the researcher, four parent variables which seem to contribute to stressful exams experienced by children are suggested. These variables are conceptualized as (1) democratic/authori tarian child rearing practices, (2) identification with children, (3) conformity, and (4) social mobility. To measure the four suggested variables, an instrument composed of four subscales for a mother form and three sub- scales for a child form was constructed. A questionnaire on sociodemographic family characteristics was also included. The newly constructed instrument and the questionnaire were administered to 75 mothers and their children from the fifth grades of two upper-middle/high SES elementary schools. The internal consistency and validity of the scale forms were conducted in four stages. In the first stage, item-remainder correlations and alpha coefficients for each mother and child subscaie were computed. These initial co efficients were generally at an unacceptable level. In the second stage of the study, the most reliable items obtained from the first analysis were selected and reanalyzed. Using the selected pool of items produced more satisfactory results, though the internal consistency of most subscales were still below the expected level. In the third stage, short forms for the mother and the child scales, composed of the best subscaie items, were derived and analyzed. The total 30-item mother form yielded an acceptable (a=.81 and median item-remainder r=.34) outcome. However, a similar analysis for the child form did not give satisfactory results, there- fore, this scale was dropped. In the final stage, the 30-item mother form was subjected to factor analysis for validation. A three-factor varimax rotation showed clear evidence for the content validity of one of the subscales (namely, the identification with children subscale). This is the first factor, which accounted for 17 percent of the total variance and converged on the original ÖZDEŞ subscale. Factors two and three, on the other hand, accounted for 9 and 7 percent, respectively, but did not converge on a particular subscale. They included items from the DEMO (democratic/authoritarian child rearing practices), UYMA (conformity), and SOSHAR (social mobility) subscales showing no particular pattern, and therefore, not possible to label conceptually. There are two major limitations of this study: (1) related to the sample size and characteristics and (2) to the initial number of items. Further experimentation with add^ional items and cross validation on larger and varying samples may mitigate these limitations. The three-factor short mother form of the scale and the mother ÖZDEŞ subscale are recommended for these trials before they can be used for research purposes.
Collections