A Sales forecast model for glass container market in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu tezin amacı Türk cam ambalaj pazarını analiz ederek, yurtiçi talebin nasıl gelişeceğini araştırmaktır. Daha geniş bir bakış açışı ve mukayese imkânı sağlamak amacıyla önemli Avrupa şişe-sınai kap pazarları da çalışma kapsamına alınmıştır» Ayrıca cam ambalaj sektörüyle yakın ilişkisinden dolayı, yiyecek ve içecek sektörleri de incelenmiştir. Cam ambalaj talebi çoklu regresyon modeli çerçevesinde incelenmeden önce, teorik baz oluşturmak amacıyla talep tahminlerinin faydaları ve metodolojisi tartışılmıştır. Reel fiyat, nüfus, gelir ve arz etkilerini ölçmek için oluşturulan dört adet. kukla değişken, bağımsız veri alarak alınmıştır. Ancak bunlardan bazıları t-degerler inin düşük olması ve beklentimize uymayan işaretleri nedeniyle modellere dahil edilmemiştir. Her ambalaj grubu için iki veya daha fazla denklem bulunmuş fakat bunlardan relatif olarak en anlamlısı model olarak seçilmiş ve satış projeksiyonu bu modele göre yapılmıştır. îki ürün grubunun denklemlerinde otokoralasyon görülmüş, Cocrane-Orcutt metodu kullanılarak problem çözülmüştür. Sonuç alarak, önümüzdeki beş yıl boyunca yurtiçi satışlarının artması beklenmektedir. %95 güven seviyesinde gıda kap talebinin 1993 'de 32699 tona; su şişelerinin 7528 tona; süt şişelerinin 16595 tona; yüksek alkollü içki şişelerinin 60488tona ulaşacağı tahmin edilmiştir. Bunun yanı sıra madensuyu, ha-fif içecek ve bira şişesi satışlarının sektör düzeyinde 16.2, 113.'4 ve 62.4 milyon adete ulaşacağı tahmin edilmiştir. Cam ambalajın sağlık, ekonomik ve ekolojik açıdan üstünlüğünün gereğince değerlendirilmesi, araştırma geliştirme çalışmalarının artırılması ile gerçekleşecek böylece camın diğer ambalaj malzemelerine karşı güçlenmesi sağlanacaktır. ABSTRACT The purpose of this study is to analyse Turkish glass container- market and to evaluate the -future level o-f demand in Turkey» The major European glass container markets are also introduced in detail to have a broader view and make some comparisons. Since glass containers have close relationship with the -food and drinks sector o-f the economy, domestic demand of glass containers is analyzed together with these sectors» Before the demand prospects of glass containers are examined using a multiple regression model, the uses and methods of sales forecasting are discussed to give a theoretical background» The independent variables chosen are real price of each product group, population and income related variables, and four- different dummy variables to measure the supply side effects. Some of them were dropped due to insignificant t-values and unexpected signs. For each container group, two or more equations are estimated and projection of the sales are made according to the one which is relatively most significant. The residuals of the equations of two groups are serially correlated. Therefore to solve this problem of autocorrelation Cochrane-Qrcutt method is USBO n As a result, it's forecast that the domestic sales of each group of containers will continue its upward trend. At 95%confidence level the -food containers will reach 32699 tonnes by 1993, the water bottles 7528 tonnes, milk bottles 3459 tonnes, spirit and wine bottles 60488 and 16595 tonnes respectively» Besides, the sales of sparkling water, soft drink and beer- bottles are also forecast to increase and reach 16.2, 113.4 and 62-4 million units by 1993 within a 95% confidence level» Since glass packaging fullfills all the requirements of economic, health and ecological aspects of packaging, research and development activities in the sector should be increased so that competitiveness of Turkish glass packaging against other- packaging will improve»
Collections