Byzantine churches in Istanbul converted into mosques
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VI ÖZET Fethin ardından bası Bizans kiliseleri camiye dönüştürülmüştür. Bunlardan, en büyük olanı, yani Ayasofya, geleneğe göre ulucami haline getirilirken, birkaçı da eğitim merkezlerinin camileri olarak kullanılmaya başlandı..-T öte yandan, İstanbul 'un fethine katılan komutanların, Bizans dini yapılarını cami ve mescide dönüştürmekteki rolleri büyüktür. istanbul'a gerekli nüfusu getirip yerleştirmekle görevlendirilen bu komutanlar, oluşturdukları mahallelerde, mahallenin çekirdeği kabul edilen mescidleri kurmuşlar veya mevcut olduğu hallerde, bölgedeki Bizans kilise veya şapellerini cami yapmışlardır. Bizans yapılarının camiye çevrilmesi faaliyeti Mehmed II döneminde yoğunluk kazanırken, Bayezid II döneminde de vezir-i azam, vezir gibi kişlerce devam ettirilmiştir. Ancak, sonr-aki devirlerde, mahallelerin oluşmasındaki yavaşlamaya paralel olarak, camiye çevirme faaliyetlerinde de yavaşlama izlenmektedir. Onyedinci yüzyıldan itibaren bu oluşum tamamen son bulmuştur. Mimari açıdan bakıldığında, camiye çevrilen yapıların orijinal şemalarında, minare ve mihrab gibi kısımların ilave edilmesi dışında, geniş çapta değişiklikler olmamıştır.VII Yapıların tamirat ve sağlamlaştırma işlemleri çatı, duvar, kapı, pencere ve sütunlar gibi mimari yapı elemanları üzerinde yoğunlaştırılmıştır. IV ABSTRACT After the Conquest, some Byzantine churches were transformed into mosques. As the St. Sophia was the biggest of them all, according to tradition it became the Great Mosque of Istanbul for Muslim prayers, while some others were used as mosques for educational centers. At the same time, some commanders of the Conquest had a great, role in the trans formation of some Byzantine sanctuaries into mosques and mas j ids. These commanders, who were given the responsibility of increasing the population in the city, either had mas j ids built as the center- of the mahalles they established or had Byzantine sanctuaries transformed into mosques, if such buildings were already in existence. The transformation of Byzantine buildings into mosques was intensively carried on during Mehmed II' s reign and was continued during Bayeaid II1 s reign by such people as grand veziers and veziers. However, in the following periods as the establishing of the new m.ahal2.#_ş slowed down, the act of transforming Byzantine buildings into mosques also slowed down. This came to a halt completely, starting from the seventeenth century.V From an architectural point of view, little transformation has been brought to these structures that have been converted into mosques, except for the addition of parts such as minarets and mihrabs. The process of reparation and consolidation of the buildings was concentrated on architectural features such as walls, doors, windows, and columns..~f
Collections