A Reliability study of the teacher behavior observation scale (TeBOS)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu tez 1991 yılında Fathi ve Erkman tarafından geliştirilen Öğretmen Davranışları Gözlem Ölçeği' nin ( ÖDGÖ ) güvenirlik çalışmasını içermektedir. Güvenirlik çalışması iki teknikle yürütülmüştür: gözlemciler arasındaki güvenirlik ve ölçeğin içtutarlılığı. Gözlemciler arasındaki güvenirliğin amacı iki ayrı çiften oluşan gözlemciler arasındaki ölçmelerin farklı olup olmadığını görebilmekti. Her çift yedi farklı anaokulundan 10 anaokulu öğretmeni gözledi. Bütün ölçek için gözlemciler arasındaki en düşük ve en yüksek anlaşma yüzdeleri, Pearson korelasyonları ve Rulon katsayısı hesaplandı. Her madde için gözlemciler arasındaki minimum ve maksimum anlaşma yüzdeleri de hesaplandı. ÖDGÖ' nin 74 maddeden oluşmasma rağmen sadece 57 madde gözlendi. 57 maddenin çoğu da güvenilir bulundu. İçtutarlılığm amacı ÖDGÖ' nin bir ölçeğin özelliklerini karşılayıp karşılamadığını görmekti. îçtutarlılık çalışması 30 öğretmen gözleyen şimdiki araştırmacının verileriyle yürütüldü ( herbir gözlemci ile 10 öğretmen ). Bütün ölçek için madde - artan korelasyonları ve Cronbach alpha katsayısı hesaplandı. Birinci ve ikinci analizlerin sonuçlan bütün ölçek için anlamsız sonuçlar verdi. Her madde öğretmen için birbirinden bağımsız olarak bilgi verdiğinden ÖDGÖ' nin bir Ölçeğin özelliklerini karşılanmadığı şeklinde sonuca varıldı. Bu nedenlerle, bu araç ölçek olarak değil gözlem ` formu ` olarak düşünülmelidir. Çalışmanın sonuçlarına bağlı olarak, kolay gözlem için bu aracın kısaltılması önerilmektedir. Bu araç ölçek olarak tekrar geliştirilebilir veya gözlem formu olarak değiştirilebilir. Herbir kategorinin altındaki maddelerin birbirleriyle olan ilişkilerinin de tekrar gözden geçirilmesi önerilmektedir. vı ABSTRACT This thesis is based on a reliability study of the Teacher Behavior Observation Scale ( TeBOS ) developed by Fathi and Erkman in 1991. The reliability study was carried out through two techniques: inter observer reliability and internal consistency. The aim of inter observer reliability was to see if there was a difference in the ratings of the two pair of observers. Each pair observed 10 nursery school teachers from seven different full - day preschool centers. The maximum and minimum agreement percentages between the observers, the Rulon reliability estimates and the Pearson product moment correlation coefficient were computed for the total scale. The maximum and minimum agreement percentages between the observers were also computed for every item. Although the TeBOS incorporated 74 items, only 57 items were observed. The majority of the 57 items were found to show interrater reliability. The aim of internal consistency was to see if the expectations of a scale are met. The internal consistency of the instrument was carried out with the data of the present researcher who observed 30 teachers ( 10 with each observer ). The item - remainder correlations and Cronbach alpha coefficients were computed with respect to the total scale. The results of the first and second analyses indicated nonsignificant results for the total scale. It was concluded that the expectations of a scale were not met since each item gave a profile of a teacher independently. Therefore, this instrument is considered to be an observation ` schedule ` rather than a scale. With respect to the results of the study, a short form of the instrument is suggested for easy observation and recording. The instrument might be reconstructed as a scale or revised as a schedule. Reconsideration of the relations of items with each other under each category is also suggested.
Collections