The Relationship between language learning strategies and EFL proficiency
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VI ÖZET Bu çalışma, dil öğrenimi stratejileri ile İngilizce dil yeterliliği arasındaki ilişkiyi iki dil düzeyi açısından araştırmaktadır. Söz konusu dil düzeyleri, ileri ve ileri-orta gruplarım içermektedir. Çalışma, Özel Eyüboğlu Lisesi (İstanbul) ile Boğaziçi Üniversitesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümünde gerçekleştirilmiştir. Eyüboğlu öğrencileri deneklerin ileri-orta grubunu, Boğaziçi Üniversitesi üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri ise deneklerin ileri grubunu oluşturmaktadır. Dil öğrenimi stratejileri, `Dil Öğrenimi Strateji Envanteri` (SILL) ile, İngilizce dil yeterliliği ise The Michigan Test of English Language Proficiency` (MTELP) sınavınca ölçülmüştür. SILL, bağımsız değişken olan dil öğrenimi stratejilerini, MTELP ise bağımlı değişken olan İngilizce yeterliliğini saptamak için kullanılmıştır. Çalışmanın iki değişkeni arasındaki Pearson korelasyon katsayısı ve `Dil Öğrenimi Strateji Envanter'nin Türkçeye çevrilmiş formunun iç tutarlılığı hesaplanmıştır. Pearson korelasyon hesaplarının sonucunda, ileri düzey öğrencilerinin strateji kullanım ortalaması, ileri-orta düzey öğrencilerine göre daha yüksek bulunmuştur. Böylece ileri düzey öğrencileri diğer gruba oranla hem daha çok hem de daha sık strateji kullandıklarım belirtmişlerdir. Çalışmanın ikinci amacıyla ilgili olarak ise, dil öğrenimi stratejileri ile İngilizce dil yetisi arasında doğrudan doğruya bir ilişki bulunamamıştır.vıı Sonuç olarak, dil öğrenimi stratejileri ile İngilizce dil yetisi arasındaki varsayılan ilişkinin doğrudan bir ilişki olmadığı gözlemlenmiştir. ` Ne kadar çok strateji kullanılırsa, o kadar başarılı bir öğrenci olunur ` gibi bir yargının iki değişken arasındaki ilişkiyi açıklamadığı görülmüştür. Ayrıca `SILL` gibi dil öğrenimi stratejilerini nicelik yönünden bir dil ürününe bağlayan ve yabancı dil öğrenim süreci açısından kültürel ve kişisel farklılıkları gözardı eden standart veri toplama yöntemleri, tek başlarına yeterli derecede güvenilir sonuçlar vermeyebilirler. İV ABSTRACT The present study investigated the relationship between the use of language learning strategies (LLSs) and EFL proficiency in terms of two levels of proficiency, namely, the upper-intermediate and the advanced levels. More specifically, two issues were examined: 1- To determine whether there was a difference in terms of the number and frequency of language learning strategy use between subjects at two different levels of English proficiency, which were upper-intermediate and advanced; 2- To determine whether there was a direct relationship between the use of specific language learning strategies (LLSs) or strategy groups and EFL proficiency. This research was carried out at Özel Eyüboğlu Lisesi (İstanbul) and Boğaziçi University Department of Foreign Language Education. The Eyüboğlu students formed the upper-intermediate group of the sample, and the junior and senior students of the Department of Foreign Language Education were considered as the advanced level of the sample. LLSs were measured through the `Strategy Inventory for Language Learning` (SILL), while EFL proficiency was measured through the `Michigan Test of English Language Proficiency` (MTELP). The SILL was used to measure the independent variable of language learning strategies, and the MTELP served to assess the dependent variable of EFL proficiency.V Internal consistency reliability alpha coefficients of the translated form of the SILL and the Pearson-product moment correlation coefficients between the two variables of the study were calculated. As expected, the mean for EFL proficiency for the advanced sample turned out to be higher than that for the upper-intermediate sample. More importantly, the mean for strategy use for the advanced group was found to be higher than for the upper-intermediate group, as it was for the MTELP. Thus, advanced subjects reported more LLSs both in terms of number and frequency of use. This finding confirmed the results of previous studies in the literature. For the main hypothesis, the results of the Pearson-product moment correlation indicated no significant relationship between LLSs and EFL proficiency. It can be concluded from the findings of this study that the hypothesized relationship between the use of LLSs and EFL proficiency is not a direct one that can be observed in a correlational study. Moreover, statements such as `the greater the strategy use is, the more successful the learner is` cannot explain a possible relationship between the LLSs and EFL proficiency. Standard data collection procedures, such as the SILL, which measure the LLSs with respect to some language product only in quantitative terms, and which disregard the cultural or personal elements of the foreign language learning process, may not be sufficient to yield reliable results.
Collections