Needs assessment for training adult educators in Jordan
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışma, Ürdün' deki yetişkin eğitimcilerinin bu alandaki eğitim ihtiyaçlarının kavranması ve katılımcıların bakış açılarıyla eğitimcilerin değerlendirilmesi amacını taşımaktadır. Bu çalışmada, iki örnek kitle hedef alınmıştır; yetişkin eğitimcileri ve katılımcılar. Bu iki örnek kitle, orantılı gruplandırılmış tesadüfi örnekleme tekniği yöntemiyle seçilmiştir. Birinci örnek kitle, Eğitim Bakanlığı, Sosyal Geliştirme Bakanlığı, Kraliçe Alia Ürdün Sosyal Yardım Fonu (QAJSWF), Hayır İşleri Genel Kurulu (GAFCW) ve Mesleki Eğitim Enstitüleri' nde çalışan 400 kişiyi kapsamaktadır. İkinci örnek kitle ise, Sosyal Geliştirme Bakanlığı, Kraliçe Alia Ürdün Sosyal Yardım Fonu (QAJSWF), Hayır İşleri Genel Kurulu (GAFCW) ve Mesleki Eğitim Enstitüleri' nde düzenlenen yetişkin eğitimi faaliyetlerine katılan 300 katılımcıyı kapsamaktadır. Bilgi toplama aracı olarak da, araştırmacı tarafından hazırlanmış olan iki ayrı anket kullanılmıştır. Bunların bir tanesi, 38 yetenek dalma ayrılmış yetişkin eğitiminin 10 alanında tanımlanan eğitimci gereksinimlerinin değerlendirilmesine yöneliktir. Bu yetişkin eğitimi alanları şunlardır: yetişkin eğitimi felsefesi, yetişkin psikolojisi, iletişim, yönetim, gereksinim değerlendirme, rehberlik ve danışmanlık, program geliştirme, öğretim araç ve gereçleri değerlendirme, öğretim metodları ve becerileri. Diğer anket ise, 8 yetişkin eğitimi alanında katılımcıların eğitimcileri hakkındaki değerlendirmelerinin analiz edilmesini amaçlamaktadır. Bu alanlar ise şunlardır: yetişkin psikolojisi, öğretim metodları ve becerileri, iletişim, öğretim araç ve gereçleri, program geliştirme, gereksinim değerlendirme, yönetim, rehberlik ve danışmanlık. Çalışma, yetişkin eğitimi faaliyetlerine katılanların çoğunun genç, bekar, ilk ya da ortaöğretim mezunu, ya işsiz ya da öğrenci olduğunu göstermiştir. Katılımcılar, eğitimcilerini genelde yetişkin eğitiminin tüm alanlarında nitelikli bulmaktadırlar. Ancak kırsal ve kentsel kesimdeki katılımcıların eğitimci değerlendirmeleri birbirinden farklılık göstermiştir. Kırsal kesimlerden katılanlar, kendi eğitimcilerini daha az nitelikli bulmuşlardır.Öte yandan, yetişkin eğitimcilerinin çoğunluğu 1-4 yıllık deneyime sahip ve 40 yaşın altındadır. Danışman ve yöneticilerin çoğunluğu erkeklerden oluşurken, bayanlar genellikle öğretmenlik yapmaktadırlar. Yetişkin eğitimcilerin büyük bir çoğunluğu `Community College` mezunudur. Örnek kitledeki eğitimcilerin sadece üçte biri yetişkin eğitimi alanında hizmet-içi eğitime katılmış ve genelde bu eğitim derslerinin oldukça yararını gördüklerini belirtmişlerdir. Yetişkin eğitimcilerin, yetişkin eğitimiyle ilgili 10 alanda da belirgin bir biçimde eğitilme gereksinimi duydukları saptanmıştır. Genel olarak, genç, bayan, az deneyimli ve kırsal kesimlerde çalışan `Community College` mezunlarının daha çok eğitim gereksinimi duydukları gözlenmiştir. Bu çalışmanın bulgularına göre, değişik türdeki yetişkin eğitimcilerin hizmet öncesi ve hizmet-içinde yetiştirilmeleri için; Eğitim Bakanlığı ve Ürdün üniversitelerinin hizmet-içi eğitim dersleri açmaları ve yetişkin eğitimi alanında ön lisans ve lisans üstü dereceleri vermeleri, `Community College` lerde iki yıllık yada Öğretmen Eğitim Enstitüleri' nde bir yıllık eğitim programlarıyla hizmet öncesi eğitimle sertifika veren düzenlemelere gidilmesi gibi değişik eğitim seçenekleri önerilmektedir. Bu çalışma, yetişkin eğitimcileri için düzenlenen eğitim programlarının geliştirilmesini sağlayabilecek ve daha önce bu alanda bu tür bir araştırmanın yapılmadığı Ürdün' de, daha ileri (örneğin hizmet öncesi ya da hizmet-içi eğitim programları için bir modelin araştırılması gibi) araştırmaların yapılmasını hızlandırabilecektir. IV ABSTRACT This study is an attempt to assess the training needs in adult education for adult educators in Jordan, according to their perception of need and to the participants' point of view. In this study, two samples were under the consideration, educators and participants. The two samples were selected by proportional clustered random sampling technique. The first sample consisted of 400 educators working in the Ministry of Education, Ministry of Social Development, Queen Alia Jordan Social Welfare Fund, the General Assembly For Charity Work, and the Vocational Training Institute. The second sample consisted of 300 participants participating in adult education activities in the Ministry of Social Development, Queen Alia Jordan Social Welfare Fund, the General Assembly For Charity Work, and the Vocational Training Institute. Data collection instruments were two questionnaires developed by the investigator, one questionnaire to assess the educators' perceived needs for training in ten areas of adult education distributed into 38 competencies. These areas of adult education are: philosophy of adult education, adult psychology, communication, administration, needs assessment, guidance and counseling, program development, teaching aids evaluation and teaching methods and skills. Whereas the other questionnaire assessed the participants' evaluations of their educators in eight areas of adult education. These areas are : adult psychology, teaching methods and skills, communication, teaching aids, program development, needs assessment, administration, and counseling and guidance. The study revealed that, the majority of participants in adult education activities are young, single, with elementary or primary education, and either unemployed or they consider themselves as students. The majority of participants, see their educators qualified in all areas of adult education. But rural andurban participants differed in their evaluations of their educators. Rural participants indicated that their educators are less qualified. On the other hand, the majority of adult educators are younger than 40 years old, with 1-4 years of experience. Female educators are mostly engaged with teaching, whereas the majority of counselors and administrators are males. The largest group of adult educators are community college graduates. Only one third of the educators in the sample attended in- service training in adult education, and in general they evaluated their benefits as high from these training courses. As for the educators' perceived needs for training in adult education, they indicated a high need for training in all areas of adult education. Generally, educators who perceived a high need for training were young, females, with less experience, community college graduates and working in rural areas. With respect to the findings of this study, different types of training for adult educators were recommended, such as, in- service training courses offered by the Ministry of Education and the Jordanian Universities for different adult educators, or pre- service training courses which provide certification in adult education, whether as a one year program in the Teacher Training Institutes or two years program in the Community Colleges, as well as under-graduate and post-graduate degrees in adult education. The results of this study would be beneficial for the development of training programs for adult educators and for further research (generate a model for an in-service training program) in a field where no previous research has been done in Jordan.
Collections