The short-term effects of the home intervention program on the cognitive development of children
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VI ÖZET Bu çalışmanın amacı Anne-Cocuk Eğitim Programı' nm elverişsiz şartlardan gelen çocukların bilişsel gelişimi üzerindeki kısa süreli etkilerini araştırmaktı. Bu programın amacı elverişsiz şartlardan gelen çocukların gelişimini anne-egitimi yoluyla desteklemektir. Program iki ana bölümde oluşmaktadır : a) çocuğun bilişsel gelişimini amaçlayan bir seri etkinlikler b) çocuğun sosyal ve kişilik gelişimini amaçlayan etkinlikler. 1991 yılında bu program bazı değişikliklere uğramış özellikle çocuğun bilişsel gelişimini amaçlayan bölüm yeniden geliştirilmiştir. Değişiklik yapılmadan önce programın kısa ve uzun süreli etkileri incelenmiş olmasına ragmen, yeni geliştirilmiş olan ve çocuğun bilişsel gelişimini amaçlayan programın etkileri araştırılmamıştır. Nihayet bu çalışma, yeni geliştirilmiş olan çocuğun bilişsel gelişmini amaçlayan programın etkilerini araştırmıştır. örneklem İstanbul'un Kağıthane, Sarıyer ve Beşiktaş semtlerinin düşük gelirli bölgelerinden seçilmiş olan 40 çocuk ile bunlarla eşleştirilen kontrol grubundan oluşmaktadır. Annesi eğitim programına devam etmiş olanvız çocuklar bilişsel gelişimi ölçen ölçeklerde annesi hiçbir eğitim programına devam etmemiş olanlara göre daha başarılı olacaklardır beklentisi çalışmanın hipotezini oluşturmaktaydı. Deney ve kontrol grupları t-testleri kullanılarak birbirleriyle bütün ölçekler için karşılaştırılmalardır. Ayrıca, üç deney grubu da tek-yönlü varyans analizi kullanılarak birbirleriyle karsı lastırılmıslardır. Bulgular iki grubun performanslarının bütün ölçmelerde belirgin bir şekilde farklı olduğunu göstermiştir. Yani, annesi eğitim programına devam etmiş olan çocuklar Wechsler Analitik üçlü. Sınıflama Becerileri Testi, Çoklu Sınıflama ve Wechsler Çocuklar için Zeka ölçeği' nin Sözcük Dağarcığı alttestinde kontrol grubuna göre daha başarılı bulunmuşlar ve bulgular hipotezi desteklemiştir. Deney grupları arasında farklılık olup olmadığını araştıran karşılaştırmalar sonucunda, sadece Çoklu Sınıflama Becerileri Testi için belirgin bir farklılık bulunmuştur. IV ABSTRACT The aim of the present study was to investigate the short-term effects of the Home Intervention Program on the cognitive development of children from disadvantaged backgrounds. The Home Intervention Program was aimed at enriching children from economically disadvantaged backgrounds by means of mother training. It had two main components which are: a) a series of activities designed to help to foster cognitive development of children (HIPPY), b) another series of activities designed to help mothers to improve the child's social and personality development. In 1991 the program went through some changes especially the part which aimed cognitive development of children was redeveloped and put into application. Although the short and long-term effects of the initial program were investigated previously, no research was done to test the effectiveness of the recently developed cognitive part of the program. Hence, this study looked at the comparative program effectiveness on a randomly selected experimental group of 40 children and their matched controls from three low income areas of Istanbul, namely Kağıthane, Sarıyer and Beşiktaş.The hypothesis of the study was that children whose mothers attended the Home Intervention Program would perform better on all the measures utilized compared to children whose mothers did not attend any kind of program. Comparison of the experimental and control groups was done by utilizing t-test analysis. Moreover, comparison of the three experimental groups was carried out by means of analysis of variance (One-way ANOVA). Results of the t-test analyses showed significant differences between the two groups on all measures. That is, children whose mothers attended the Home Intervention Program performed better on the WAT, Simple Classification Task, Multiple Classification and the Vocabulary subtest of the WISC-R compared to control group. Hence, the hypothesis of the study was confirmed by the findings. Comparison of the three experimental groups to investigate whether there would be differences between them indicated that, there was a significant difference between the three experimental groups only on Multiple Classification Task.
Collections