The effect of mastery learning method of instruction and laboratory experiments on achievement levels and science misconception scores of secondary school Turkish students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Tam ödenme yönteminin ve laboratuvar deneylerinin lise birinci sınıf ödentilerinin fen dersindeki erişi düzeylerine ve yanlış kavramlaştırmaların azalmasına etkilerini incelemekte. İstanbul'da bulunan bir özel lisenin mevcut üç dokuzuncu sınıfı(lise 1) bu çalışmada kullanılmıştır. Bu sınıflardan birincisinde Tam ödenme yöntemi kullanılmış ve ödentiler üçer veya dörder kişilik gruplar halinde öğretilen konularla ilgili deneyleri laboratuarlarda yapmışlardır. İkinci lise 1 sınıfında ise sadece Tam Öğrenme yöntemi kullanılmış, öğrenciler konularla ilgi deneyleri yapmamışlardır. Üçüncü sınıfta ise öğretim sureci geleneksel öğretim metodu ile gerçekleştirilmiştir. Bu sınıftaki öğrencilerin yansı ilk sınıftaki öğrenciler gibi labarotuvarda ilgili deneyleri yaparken diğer öğrenciler bu deneylerle uğraşmamıştır. Bu çalışmanın denenceleri şunlardır Denence 1. Tam Öğrenme yöntemi uygulanan grupların basan düzeyi kontrol gruplarınkinden daha yüksek olacaktır. Denence 2. Laboratuvar deneylerinin yapıldığı grupların basan düzeyi kontrol grubunun düzeyinden daha yüksek olacaktır.Denence 3. Laboratuvar deneylerinin, Tam ödenme yöntemine çoğalgan etkisi olacaktı-. Bu nedenle, laboratuvar deneylerinin yapıldığı Tam ödenme uygulanan grubun basan düzeyi kontrol yubundan yüksek olmasnın yanında, hem sadece Tam öğrenmenin uygulandı^ hem de sadece deneylerin yapıldıgj kontrol grubunun basan düzeylerinden de yüksek olacaktr. Denence 4. En başarılı sınıfın öğrencileri, butun ög-enciler arasında en az yanlış kavramlara sahip olacaklardır. Birinci ve ikinci denenceleri sınamak için, tek-yönlü varyans analizi, Newman-Keuls formülü ve etid oranlan analizi uygulanmışta-. Öcüncü denence için iki-yönlû varyans analizi ve E korelasyon oranlan kullanılmıştr. Dördüncü denence için ise tek-yönlü vayans analizi, Newman-Keuls formülü, iki-yönlü varyans analizi, E korelasyon oranları ve etki oranlan analizleri uygulanmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgular şunlardır: 1. Tam öğrenme yöntemi ve laboratuvar deneylerinin başarı üzerinde kuvvetii efcileri vardır. Tam ödenmenin etkisi, laboratuvar deneylerinin etkisinden daha büyüktür. 2. Başarı sırası en büyükten en küçüğe doğru şöyledir : Labaoratuvar deneylerinin yapıldığı Tam Öğrenme grubu, Tam öğrenme grubu,Labaoratuvar deneylerinin yapıldığı konrol grubu, ve kontrol grubu. 3. Laboratuvar deneylerinin başarıya etkisi geleneksel yöntemlerin kullanıldığı koşullarda, Tam Öğrenme kosullarındakinden daha fazladır. 4. Laboratuvar deneylerinin, Tam Öğrenme yöntemine etkisi çoğalgandr. 5. Butun öğrenciler arasında en az yanlış kavramlara sahip olanlar, en başarılı sınıfın öğrencileridir. Tam Öğrenme yöntemi, laboratuvar deneyleriyle kullanıldığında başarıyı, kontrol sınıfının başarısının 4 standart sapma üzerine çıkarmaktadır. Tam Öğrenme yönteminin yanlış kavramları azaltmada etkisi olmasına rağmen, laboratuvar deneylerinin etkisi yok denecek kadar azdır. Abstract The aim of this study is to test whether or not the combined effects of Mastery Learning Method of Instruction and Laboratory experiments have an impact on the achievement levels of science students at a secondary school over control conditions as well as decreasing scientific misconceptions. Three ninth grade classes of a private secondary school In Istanbul were used. The first class was assigned as the Mastery Learning with laboratory experiments group, the second class as the Mastery Learning group. The third class was divided into two ; one division was utilized as the control concStion with laboratory experiments, the other half as the control group. The hypotheses of the study are : Hypothesis 1 ) The science achievement level of the groups under Mastery Learning. Method of instruction will be significantly higher than the control groups. Hypothesis 2 ) The achievement level of the groups using laboratory experiments will be significantly higher than the control group. Hypothesis 3 ) Laboratory experiments will have an ackfitive effect to the Mastery Learning method of instruction. Therefore, the class under the Mastery Learning method of instruction combinedwith laboratory experiments will not only score higher than the control group, but will also have the highest mean scores when compared to the Mastery Learning or the group using laboratory experiments on the summative test. Hypothesis 4) Students in Mastery Learning and /a Laboratory experiment groups will have a lesser amount of science misconceptions die to their higher achievement levels. Therefore, students of the most successful group will have the least amount of science misconceptions. To test the first and the second hypotheses, a one - way analysis of variance, Newman -Keuls formula, and effect size analyses were used. To test the th'rd hypothesis, a two - way analysis of variance and E correlation ratios were utilized. To analyze me fourth hypothesis, a one way analysis of variance, Newman -Keuls formula, effect size analyses, a two- way analysis of variance and E correlation ratios were used. Analyses of the data indicated that : 1. Mastery Learning and laboratory experiments have strong effects on summative achievement. But the effect of Mastery Learning is much stronger than that of laboratory experiments.2. The Mastery Learning with laboratory experiments croup achieved highest on the summative test, followed by the Mastery Learning, followed by the control with laboratory experiments, followed by the control group. 3. The impact of laboratory experiments is greater under control conditions in comparison to Mastery Learning conditions. 4. The effect of Mastery Learning and laboratory experiments is additive and greater than the single effect of either alone. 5. The effect of Mastery Learning seems strong in decreasing the amount of science misconceptions, while laboratory experiments have no significant effect in preventing the occurrence of these type of misconceptions. The findings indicate that Mastery Learning which is able to increase achievement levels of students to one standard deviation over the control conditions, raises science achievement levels to 4 standard deviations over control conditions when utilized with laboratory experiments. Although these two interventions increase achievement levels, only Mastery Learning increases the probability of correct conceptualization, butthis effect is not as strong on the misconception test (DEMIT) as it is on the summative test.
Collections