The Construction of perceived teacher behavior inventory (PTBI)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
viii ÖZET Bu çalışmanın amacı okullarda öğrencilerin öğretmenlerinden algıladıkları ezimi yansıtan geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Bu çalışma üç aşamada gerçekleştirilmiştir: 1) Madde geliştirme, 2) geçerlilik çalışması, 3) ileri geçerlilik ve güvenirlik : yapısal güvenirlik ve çok boyutluluk çalışmaları. Birinci aşamada üç ayrı kaynak kullanılarak 74 maddelik bir ölçek geliştirilmiştir. ikinci aşamada örneklem iki ayrı okuldan alınan 150 öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilere Demografik Form ve 74 maddelik ölçek verilmiştir, ölçeğin iç tutarlılığı Cronbach alpha yöntemi ile.90 bulunmuştur. Güvenirlik çalışması sonunda 74 maddeden sadece Pearson Product Moment Correlation Coefficient yöntemine göre.25 ve daha yüksek madde toplam korelasyonu gösteren 60 madde alınmıştır ve bu hali ile iç tutarlılığı.90 bulunan ölçek Öğretmen Davranışını Algılama Ölçeği (ÖDAÖ) olarak adlandırılmış ve Cronbach alpha değeri.91 bulunmuştur. Üçüncü aşamada ileri güvenirlik, geçerlilik ve ölçeğin çok boyutluluğu araştırılmıştır. Bu kez örneklem üç ayrı Anadolu Lisesinden alınan 300 öğrenciden oluşmuştur. Güvenirlik çalışmasında örneklemin yarısı ile beş hafta ara ile test yemden test güvenirliği Pearson Product Moment Correlation Coefficient yöntemi ile.70, iç tutarlılık ise, Cronbach alpha yöntemi ile bu aşamada.85 olarak bulunmuştur. Ölçeğin yapısal geçerliliği algüanan öjreönen eamijle diğer bazı değişkenler arasındaki üişkinin incelenmesi ile araştırılmıştır. Bu değişkenler benlik kavramı, depresyon, sürekli kaygı ve okul başarısıdır. Bu çalışmada kullanılan ölçekler Piers-Harris Çocuklarda Benlik Kavramı Ölçeği, BeckDepresyon Envanteri, Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri-Sürekli Kaygı bölümü kullanılmış ve ayrıca öğrencilerin yıl sonu başarı ortalamaları alınmıştır. Ölçekten elde edilen puanlar farklı duygusal ezim seviyeleri veren dört ayrı gruba ayrılmış ve diğer belirtilen değişkenlerle karşdaştırılmışlardır. Çift yönlü varyans analizi sonuçlarına göre üç değişkende cinsiyet farkı bulunmadığı halde, okul başarısı değişkeninde kızlar lehine bir fark görülmüştür. Öğretmeninden daha fazla duygusal ezim algılayan çocukların kaygı ve depresyon seviyeleri anlamlı şekilde yüksek, benlik kavramı ve akademik başarıları ise anlamlı şekilde daha düşük bulunmuştur. Faktör analizi sonuçları ölçeğin çok boyutlu olduğunu desteklemiş, ancak literatürde verilen alt boyutları içerik bakımından tam desteklememiştir. Bu çalışmada geliştirilen ölçeğin öğretmen davranışının ölçülmesinde kullanılabilecek ilk temel psikometrik özelliklere sahip, ayırdedici bir ölçek olduğu sonucuna varılabilir. .VJ ABSTRACT The purpose of the present study was to develop a valid and reliable tool assessing psychological maltreatment in schools as perceived by students from their teachers. The study consisted of three phases, namely; 1) item construction, 2) reliability, 3) further reliability, validity: construct validity and multidimensionality. In the first phase 74 initial items were developed using three sources. In the second phase, the sample consisted of 150 students from two schools. They were administered a Demographic Form and the 74 item tool. Internal consistency in terms of Cronbach alpha was computed to be.90. As a result of the reliability study, out of 74 items only 60 items were taken, to be included in the tool, revealing.25 and higher item total correlation, in terms of Pearson Product Moment Correlation Coefficients, The 60 item tool computed to have.91 Cronbach alpha value and was named as Perceived Teacher Behavior Inventory (PTBI). In the third phase, the further reliability, construct validity and multidimensionality of the inventory were studied. The sample consisted of 300 students from three Anadolu Lises. Test retest reliability in terms of Pearson Product Moment Correlation Coefficients over an interval of five weeks with half of the subject population found to be.70. Cronbach alpha value of the 60 item tool on this subject population was computed to be.85. The tool's construct validity was explored by assessing the relationship of perceived teacher abuse and some outcome variables, of psychological abuse namely self concept, depression,VII anxiety, and academic achievement. The instruments which were used to assess the outcome variables were Piers Harris Children's Self Concept Scale (WIFAM), Beck Depression Inventory (BDI), State-Trait Anxiety Inventory-Trait Form (STAI-T), and Grade Point Average (GPA). The scores on the PTBI were divided into four groups to form different levels of perceived psychological abuse and these were compared on the identified variables. The findings of two way Anova indicated that there were no sex differences on the three variables except for academic achievement. It was shown that the children who perceive higher abuse from their teachers have significantly more anxiety and depression while they have a lower self concept and academic achievement. The factor analysis procedure did seem to support the multidimensionality of the tool, although the factors did not conceptually showed correspondence with all of the dimensions, suggested in the literature. These results gave support for the conceptual validity and reliability of the PTBI and its multidimensionality. It can be concluded that a tool assessing perceived abuse by students from their teachers with its initial psychometric properties has resulted from the present study.
Collections