Export motives and evaluations for government export promotion programs of Turkish iron and steel exporters
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
KISA ÖZET Türk Demir Çelik İhracatçılarının İhracat Yapma Nedenleri ve Devletin İhracat Teşviklerini Değerlendirmeleri hazırlayan R. Kemal Özkıran Bu tezde Türkiye'deki demir çelik sektörü ihracatçılarım ihracat yapmaya iten nedenler, ihracatçıların yürürlükteki ihracat teşvik programlarından haberdar olma, bu programlan kullanma ve programlardan yaralanma düzeyleri ve ne tür teşvikler istedikleri göz önüne alınarak incelenmektedir. Çalışma genel hatlarıyla konuyla ilgili geçmiş yayınların incelenmesi ve anket araştırması olarak iki bölüme ayrılmaktadır. Geçmiş yayınların incelenmesiyle diğer araştırmaların konuya yaklaşımları saptanmaya çalışılmakta ve diğer ülkelerdeki ihracat teşvik programlan saptanmaktadır. Anket araşurmasıysa Türkiye'deki demir çelik ihracatçılanna yönelik bir araştırmayı kapsamaktadır. Bu araştırmanın ana amacı büyük firma - küçük firma, sürekli ihracat yapan firmalar - zaman zaman ihracat yapan firmalar, üreticiler - ticaret firmalan gibi karşılaştırmalarla değişik ihracatçı firma guruplarının ihracat teşviklerine karşı olan yaklaşımlarını saptamaktır. Araştırma sonuçlan Türk Demir Çelik İhracatçılarının ana ihracat yapma nedelerinin `iç pazarda kısıtlı büyüme imkanı` ve `ihracatın iç piyasadaki talep azalmalarına alternatif oluşturması` gibi iç pazarın doymuşluğu ile ilgili nedeler olduğunu göstermektedir. Diğer ihracat yapma nedenleri arasındaysa `ihracat için gereldi teknolojiye sahip olma` ve `dış pazarlardaki olanaklardan haberdar olma` sayılabilir. Avrupa ve ABD'deki pek çok endüstrinin tersine Türk Demir Çelik Endüstrisindeki firmalar devletin vermiş olduğu ihracat teşvik programlarını yalandan bilmekte ve geniş ölçüde kullanmaktadırlar. En fazla kullanılan teşvikVI programlarının başında ithalatta gümrük vergisi muafiyeti, navlun teşviği, gümrük muafiyetli döviz tahsisi ve enerji teşviği gibi parasal teşvikler gelmektedir. İhracat yapma nedelerinin ve teşviklerin değerlendirilmesinin büyük firma - küçük firma, sürekli ihracat yapan firmalar - zaman zaman ihracat yapan firmalar, üreticiler - ticaret firmaları gibi değişik guruplandırmalara göre yapılan karşılaştırılması sonucunda bu guruplar arasında farklılıklar bulunmuştur. Dışarıdan gelen sipariş talepleri ve kullanılmayan üretim kapasitesinin yeni (deneyimsiz) firmalarca daha önemli bulunması ve üreticilerle düşük ihracat gelirine sahip firmaların alıcılarla doğrudan ilişki sağlayan ve ihracat işlemlerine yönelik teşvikleri tercih etmeleri bu farklılıklara örnek verilebilir. Bu tür farklılıkların bulunmasının ihracat teşvik programlarının farklı guruplara göre çeşitlendirilmesi ve daha etkin ihracat teşvilderinin hazırlanması konusunda etkisi olacağı düşünülmektedir. m ABSTRACT Export Motives and Evaluations for Government Export Promotion Programs of Turkish Iron and Steel Exporters by R. Kemal Özkırım In this thesis the iron and steel industry of Turkey will be analysed with respect to the firms' motives for exporting, awareness about the existing export promotion programs, usage and usefulness of such programs and firms' preferences about the export promotion programs in general. The study includes literature survey and a field study; the literature survey summarises the export promotion programs in different countries and the perceptions of managers about export promotion programs as found in the previous studies. As a result of this survey one can make a comparison of the export promotion programs in different countries and in Turkey. The field study consists of a questionnaire applied to forty two firms of the iron and steel industry in Turkey. Specifically, the study is aiming to contrast the perceptions of larger firms vs smaller firms, permanent vs temporary exporters and manufacturers vs traders about the export promotion programs. The results of the study showed that the main export motives of the Turkish Iron and Steel Exporters are related with the saturated domestic market, like `limited growth opportunity in the domestic market` and `exports provide an alternative to the domestic market declines`. Other important export motives are having the technology necessary to export and awareness about export possibilities in foreign markets. Unlike many industries in Europe and USA, Turkish Iron and Steel Exporters are aware about the export promotion programs and make use of these programs to a wide extend. The most often used export promotion programs are financial ones, like import duty and tax exemption, freight subsidy, custom free foreign currency allocation and energy cost reduction.IV Comparison of export motives, awareness, usage and usefulness of promotion programs according to the different contrast groups like larger firms vs smaller firms, permanent vs temporary exporters and manufacturers vs traders have displayed different results. For instance, unsolicited orders and idle production capacity are more important motives for new (inexperienced) exporters and producers and low export income firms prefer incentives for advertisement and direct contacts with importers and general information and service providing operational support. Such comparisons may have implications like diversifying the promotion programs with respect to various classifications of exporting firms.
Collections