Written corrective feedback in the learning of English by Turks and its implications for universal grammer as a theory of second language acquisition
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VI ÖZET Bu çalışmada iki konu araştırılmıştır: Evrensel Gramerin ikinci dil ediniminde işlevi olup olmadığı ve hata düzeltmenin ikinci dil edinimine bir etkisi olup olmadığı. Evrensel Gramerin ikinci dil edinimindeki rolü hakkında üç görüş mevcuttur; bunlar dolaysız erişim, dolaylı erişim ve erişimsizliktir. Çoğunluğun dolaylı erişimi desteklemesine rağmen bunun için kesin delil yoktur. İkinci dil ediniminde hata düzeltmenin rolü konusunda ise iki olasılık söz konusudur: bir görüşe göre hata düzeltmenin ikinci dil ediniminde hiç bir rolü yokken, diğer bir görüş bunu mümkün görmektedir. Çalışmada gramer yargılama testi ile yazma testi kullanılmıştır. Gramer yargılama testi tamlanan-pozisyonu parametresinin çok ve az rastlanan seçenekleri itibariyle, hata düzeltmenin deney grubu üzerindeki etkisini göstermek ve Evrensel Gramerin ikinci dil ediniminde de faaliyet gösterdiğini ispatlamak için kullanılmıştır. Yazı testi ise bu seçeneklerden hangisinin tercih edileceğini ortaya çıkartmayı amaçlamıştır. Özetle, bulgular hata düzeltmenin sadece az bulunur yapıların öğreniminde bir etkisi olduğu ve ikinci dil ediniminde dolaylı erişimin söz konusu olduğu yönünde delil sunmuştur. IV ABSTRACT The present study investigates two issues: whether Universal Grammar (UG) is operative in second language (L2) acquisition and whether negative evidence (NE) has an effect on L2 acquisition. There are three suggestions as to the role of UG in L2 acquisition; namely the direct access, indirect access, and no access theories. Though the majority hold the indirect access view, there is no definitive evidence for this. With respect to the role of NE in L2 acquisition, the possibilities are dual: one view sees no NE role in L2 acquisition whereas the other view gives credit to such a possibility. The conducted experiments were two identical grammaticality judgement (GJ) tests and a written elicitation task. The GJ test was to reveal the effect of NE on the experimental group with respect to marked (M) and unmarked (UM) options of the head-direction parameter as well as to present evidence for the operation of UG in L2 acquisition. The elicitation task was to disclose the tendency to prefer either of the given structures, namely the head-initial and head-final parameters.In sum, the findings provide evidence for an effect of NE on the learning of M structures only, as well as the position of indirect access of UG in L2 acquisition.
Collections