Marketing strategies of ready-wear garment export firms
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu tezde hazir giyim ihracati yapan firmalarin yönetim stratejileri incelenmistir.Ilk bölümde Türkiye ve AT ülkelerinin tekstil ve hazir giyim ticaret ilişkileri incelenmiş ayrica, Türk tekstil sektörü üretimi hakkinda bilgi verilmiştir. Calismanin ikinci kismi bu konuda yazUmis makalelerin incelemesini kapsamaktadir. Uluslararasi pazarlama ve ihracatci firmalarin ihracat davranislarini etkileyen aktörler anlatilmistir. Ucüncü bolüm,110 hazir giyim ihracati yapan firmaya dagitilan anket doğrultusunda yapilan bir saha calismasini kapsamaktadir.Ancak sadece 37 anket geri toplanabilmiştir. Bu calismada hazir giyim ihracati yapan firmalar ihracat hacimlerine göre 4 grupta toplanmistir.Ihracat hacmi ise UKIB'in 1992 yilinda ki ödül listesini referans alarak belirlenmiştir. Bu listede mansiyon, bronz, gumus ve altin madalya alan firmalarin ihracatlari 1992 yilinda sirasiyla USD 500,000-1,000,000, 1,000,000-5,000,000,5,000,000- 10,000,000 and 10,000,000 dan âzla olarak tespit edilmiştir. Saha calismasi firmalarin özelliklerini inceleyen frekans analizinin bazi ilgine sonuçlan söyle siralanabilir; firmalarin çoğunluğu Türkiye'nin 1995 yilinda gümrük birliğine gireceğine inanmiyor.Firmalarin yüzde aitmiş besi ihracat faliyetlerini ihracat departmani ile yürütüyor.En çok üretilen ürün grublari,örgü ve örgü arti dokuma olarak belirlenmistir.Firmalarin çoğunluğu satislarinin yüzde elliden fazlasini kotali mallardan yapiyor. Ayrica birçok firma ürünlerini 'yüksek kalite-orta fiyat' zincirinde görüyor. Satilan ürünlerin markasi olarak genellikle toptanci markasi kullaniliyor.EC ülkelerine satilan mallarda en önemli rakip olarak uzak doğu ülkeleri görülüyor. ihracatci firmalar tarafından belirlenen ve gümrük birliğine geçişten sonra en önemli olacak strajiler kalite, üretimde verimliliğin artmasi, isçi eğitimi ve fiyatlama olarak siralanmistir. Saha calismasi, ihracat hacmi ve ihracat faliyetleri arasında ve ayni zamanda ihracat hacmi ile firmalarin pazarlama stratejileri arasindaki ilişkide incelenmiştir. Saha calismasinin son kismi ihracat hacmi ve gümrük birliğine geçildikten sonra firmalar tarafından önem derecesi belirtilen pazarlama stratejileri arasindaki ilişkinin incelenmesini kapsamaktadir. Çalisma saha calismasinin bulgularini özetleyen sonuç ve uygulamalar bölümü ile sona ermektedir. ABSTRACT In this thesis, marketing strategies of ready-wear garment exporters are analyzed. The study starts with the explanation of textile and apparel relations between Turkey and EC.The production of Turkish textile industry is analyzed afterwards. The second part of the study includes a literature survey which describes the nature of international export marketing and actors effecting export behavior of the firms. In the third part, a field study through a questionnaire distributed to 1 10 ready-wear garment exporter firms is conducted. Only 37 of them are returned. In the analysis exporter firms are divided into four groups accordingly their export volume. Export volume is identified by the annual reward list of Istanbul Textile and Apparel Exporters Association (ITKIB) in 1992. The categorization in this list is as follows; firms with an export volume USD 500,000-1,000,000, USD 1,000,000-5,000,000, 5,000,000-10,000,000 and 10,000,000-more are called mention winners, bronze medal winners, silver medal winners and gold medal winners respectively. The field study starts with frequency analysis of firm characteristic throughout the questionnaire. The interesting findings are as follows; majority of the firms do not believe that Turkey will join customs union in 1995, sixty one percent of the firms use export department in their export activities, most of the firms produce knitted wear or knhted+woven wear as their export product, majority of the firms generate more than 50 percent of their export sales through the goods subject to quota, majority of the firms view their price-quality relationship as high quality-medium price, forty three percent of them see Far-East countries as their competitors and most of them use wholesaler's brand in their products.Finally, the strategies with a highest level of importance given by exporters after customs union are quality, increasing efficiency in production, employee education and price. The field study continues with the findings on relationship between export volume and organization for export operations and marketing strategies. Also the relation between types of export product and marketing strategies of the firms are analyzed. The last part of the field study examines the relationship between export volume and importance given to the marketing strategies after customs union by exporter firms. The survey ends with a conclusion and implications section which summarizes the findings on the field study.
Collections