A Cross-cultural study of social anxiety in university students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ABSTRACT A Cross Cultural Study of Social Anxiety in University Students by Tözge Öztaş This research examined the effect of culture and sociodemographic variables on social anxiety. An additional purpose of this study was to use for the first time the Inventory of Interpersonal Situations (IIS) (Van Dam-Baggen and Kraaimaat, 1987) developed in Holland and adapted for use in a number of other countries. For the effect of sociodemographic variables on social anxiety, gender differences were investigated as well. Participants of this study were 232 Dutch and 420 Turkish university students with an age range of 17-29. Dutch students were used only for the cross-cultural comparison of social anxiety. The IIS comprises of 2 parts namely discomfort and frequency. While the first part measures the individuals' levels of discomfort in social situations, the second part measures frequency of social behaviours. Results indicated that Turkish students felt more discomfort than Dutch students in social situations, while there were no differences between them in the frequency of their social behaviours. In relation to the effect of sociodemographic variables in Turkish students, a number of low SES indices were associated with higher levels of discomfort in social situations and lower frequency of social behaviours. Although there were no differences between males and females in discomfort and frequency of social behaviours, females' frequency scores were found to be effected by a greateivnumber of SES factors. IV ÖZET Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Anksiyetenin Kültürlerarası Çalışması Tözge Öztaş Bu çalışma, toplumsal ve sosyodemografik değişkenlerin sosyal anksiyete üzerindeki etkilerini araştırmıştır. Çalışma ayrıca Hollanda'da geliştirilen (Van Dam- Baggen and Kraaimaat, 1987) ve diğer bazı ülkelerde de kullanım amacıyla adapte edilen Kişilerarası Durum Envanterinin (KADE) Türkiye'de ilk kez kullanımını da amaçlamıştır. Sosyodemografik değişkenlerin sosyal anksiyete üzerindeki etkisi incelenirken, cinsiyet farklılığına da bakılmıştır. Bu çalışmaya 17-29 yaşlan arasındaki 232 Hollandalı ve 420 Türk üniversite öğrencisi katılmıştır. Hollandalı öğrenciler sadece kültürün sosyal anksiyete üzerindeki etkisini araştırmak amacıyla kullanılmışlardır. Çalışmada kullanılan KADE duyulan rahatsızlık ve davranış sıklığı adı altında 2 bölümden oluşmuştur. 1. bölüm kişilerin sosyal durumlarda duydukları rahatsızlığı ölçerken, 2. bölüm kişilerin sosyal durumlara ne sıklıkta girdiklerini ölçmektedir. Sonuçlar, Türk öğrencilerin sosyal durumlarda Hollandalı öğrencilerden daha fazla rahatsızlık duyduğunu gösterirken, öğrencilerin sosyal davranış sıklıklarında bir fark saptanmamıştır. Sosyodemografik değişkenlerin etkisine bakıldığında ise sonuçlar, sosyoekonomik seviyesi düşük ailelerden gelen Türk öğrencilerin sosyal durumlarda daha fazla rahatsızlık duyduklarını ve bu durumlara daha az girdiklerini göstermiştir. Kız ve erkek öğrenciler arasında duyulan rahatsızlık ve davranış sıklığı açısından bir fark bulunmazken, kızlarda sosyal davranış sıklığının daha fazla sosyoekonomik değişkenden etkilendiği görülmüştür. v
Collections