Effects of the media on public opinion: The news coverage of three French newspapers during the completion of the EU-Turkey customs union
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Medyanın Kamuoyu Üzerindeki Etkileri: Türkiye- AB Arasındaki Gümrük Birliği'nin Üç Fransız Gazetesi Tarafından Ele Alınışı Özlem Danacı Bu çalışmanın amacı, Türkiye-AB arasındaki Gümrük Birliği'nin tamamlanış sürecinde, Le Figaro, Le Monde ve Liberation adlı üç Fransız gazetesinde Türkiye'ye yakıştırılan imajı incelemek ve buna bağlı olarak genel Türkiye-AB ilişkileri kapsamında Fransız kamuoyunun Türkiye'ye bakışı hakkında fikir sahibi olmaktır. Çalışmanın ilk bölümünde medyanın kamuoyu oluşturmadaki rolü ve Gümrük Birliği anlaşmasının yürürlüğe girişine kadar olan dönemde Türkiye-AB ilişkilerinin gelişimi gibi temel kavramlar kısaca ele alınmıştır. İkinci bölümde ise araştırmanın yöntem ve teknikleriyle bulgular sunulmuştur. Temel hipotez, Fransız basınının seçilen süreç içinde özellikle Türk iç politikasındaki olumlu gelişmelerin altım çizerek Türkiye'ye olumlu bir imajyakıştırdığı ve böylece Fransız kamuoyunda Türkiye'nin AB üyeliği konusunda olumlu bir izlenim oluştuğudur. Sonuçlar göstermektedir ki, araştırmanın yapıldığı dönemde Fransız gazeteleri gerçekten Türkiye'ye karşı olumlu bir tavır almışlardır. Fakat esas olarak değindikleri konular, Türkiye'nin AB üyesi ülkeler arasında yer almaşım engelleyen insan haklan ihlalleri, demokratikleşme eksikliği ve azınlıklar üzerindeki baskı gibi unsurlardır. ABSTRACT Effects of the Media on Public Opinion: The News Coverage of Three French Newspapers During the Completion of the EU-Turkey Customs Union by Özlem Danacı The aim of this study is to investigate the position of three French newspapers, namely Le Figaro, Le Monde and Liberation, over the completion process of the EU-Turkey Customs Union and to see what kind of a position or image was attached to Turkey within the general framework of Turkey-EU relations. The study begins with an overview of the basic concepts such as the relationship between the media and public opinion as well as the general Turkey-EU relations until the conclusion of the Customs Union in 1996. In the second part, the study continues with the presentation of the research and the findings. The main hypothesis of the study is that the French press, represented by three French dailies, would attribute a favourable image to Turkey during the completion of the EU-Turkey Customs Union by underlining favourable changes in Turkish IVdomestic politics rather than her shortcomings for becoming a partner of the European countries. Related to this, the French public opinion would become more favourable concerning the general Turkey-EU relations and Turkish membership to theEU. The results showed that the French press had in fact a favourable attitude towards Turkey. However, it continued to underline the shortcomings of Turkey, especially human rights violations, inadequate democratization and repression of minorities.
Collections