The relationship between cognitive and moral development
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Kognitif ve Ahlaki Gelişim Arasindaki ilişki Sevim CESUR Bu calisma, bilişsel gelişimi ve bilişsel gelişimsel teori çerçevesinde ahlaki gelişimi incelemektedir. Teori, bilişsel gelişimin ahlaki gelişim için gerekli şart olduğunu fakat yeterli şart olmadigini işaret etmektedir. Teori ve arastirmalarin isiginda, 1- Bilişsel gelişimin seviyesi yasla pozitif ilişkilidir, 2- Bilişsel gelişimin seviyesi eğitimin seviyesiyle pozitif ilişkilidir, 3- Ahlaki gelişimin seviyesi yasla pozitif ilişkilidir, 4- Ahlaki gelişimin seviyesi eğitimin seviyesiyle pozitif ilişkilidir, 5- Ahlaki gelişimin seviyesi billissel gelişimin seviyesiyle pozitif ilişkilidir, hipotezleri geliştirildi. Hipotezler istanbul Üniversitesi Psikoloji ve istanbul ve Yildiz Üniversitesi Mühendislik Bölümlerinden öğrenciler kullanılarak sinandi. Ahlaki gelişimin seviyesi Değerlerin Belirlenmesi Testiyle (DBT) ve bilişsel gelişimin seviyesi Mantikli Dusunme Testiyle (MDT) değerlendirildi, ikinci hipotez haricindeki hipotezler desteklenmedi. Bolumun ve cinsiyetin etkilerine dair hipotez geliştirilmemiş olmasina ragmen, analizler mühendislik öğrencilerinin ve erkeklerin MDT'de, psikoloji öğrencilerinin ve kizlarin DBT'de daha yüksek puanlar aldiklarinin gösterdi. ABSTRACT The Relationship Between Cognitive and Moral Development by Sevim CESUR The present study investigates cognitive development and the development of moral reasoning within the framework of cognitive- developmental theory. The theory implies that cognitive development is a necessary but not sufficient condition for moral development. In the light of the relevant theory and research, it was hypothesized that 1. Level of cognitive development is positively related to age. 2. Level of cognitive development is positively related to the level of education. 3. Level of moral development is positively related to age. 4. Level of moral development is positively related to the level of education. 5. Level of moral development is positively related to the level of cognitive development. The hypotheses were tested with subjects from the Psychology Department of Istanbul University and from the Engineering Departments of Istanbul and Yildiz Technical Universities. Level of moral development was assessed by the Defining Issues Test (DIT) and level of cognitive development was assessed by Logical Reasoning Test (LRT). The results did not confirm the hypotheses except the second hypothesis. Although no hypothesis was developed about the effects of department and sex, post-hoc analyses revealed IVthat engineering students and males scored higher on the LRT and psychology students and females scored higher on the DIT.
Collections