The Political and ethical implications of the chivalric ideal in Sir Thomas Malory`s `Le Morte D`Arthur
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Sir Thomas Malory' nin Le Morte D'Arthur Adlı Eserindeki Şövalyelik İdealinin Politik ve Etik Boyutları Şeyda Peker Bu tez, Sir Thomas Malory'nin Le Morte D'Arthur adlı eserinde ortaya koyduğu şövalyelik idealinin politik ve etik boyutlarını incelemeyi amaçlıyor. Bir şövalyeden sahip olması beklenen her erdem, örnekler aracılığı ile tartışılıyor. Şövalyenin bazı yükümlülüklerinin kişiyi nasıl iç çatışmalara sürüklediği, bunun da devlet ve toplum için ne gibi ciddi sonuçlar doğurduğu inceleniyor. Arthur' un mükemmel gibi görünen toplumundaki potansiyel kötülüğün örnekleri aracılığı ile, kendini idealize eden şövalyeliğin gerçekte insana ait zayıflıklarla baş edebilmek için hazırlıklı olmadığı ortaya konuluyor. Şövalyelik idealinin kişinin mutluluğunu konu etmeyen katılığının, şövalyeliği bir yaşam biçimi ve siyasi kurumların sürekliliğini sağlama aracı olarak uygunsuz kıldığı üzerinde duruluyor. Son olarak, Malory'nin ideal ve gerçek arasındaki farkı gördüğü, ve Le Morte D'Arthur adlı eserini, kendi zamanında şövalyeliği canlandırmaya çalışanlara bunun onbeşinci yüzyıl siyasi ve etik kaygılarına uygun olmayan bir kurum olduğunu göstermek üzere yazdığı sonucuna varılıyor. iv ABSTRACT The Political and Ethical Implications of the Chivalric Ideal in Sir Thomas Malory's Le Morte D'Arthur by Seyda Peker The purpose of this thesis is to examine the chivalric code as stated in Sir Thomas Malory's Le Morte D'Arthur for its political and ethical dimensions. Each virtue expected of a perfect knight is discussed by referring to episodes which display examples of the virtue, and it is pointed out how some obligations of the knight can be the cause of serious dilemmas for the individual and as a consequence, can even cause grave outcomes for the state and its members. Examples of the potential for evil that exists even in the seemingly perfect Arthurian society are given to show how the self- idealization of chivalry fails to provide for human weaknesses. The asceticism of the chivalric ideal, which does not take account of the individual's concern for happiness, conributes to the inadequacy of chivalry as a way of life and a way of perpetuating political institutions. As a conclusion it is stated that Malory was aware of the difference between ideal and reality and that he wrote Le Morte D'Arthur to expose chivalry, which his contemporaries were trying to revive, as an imperfect institution, which failed to insure fifteenth-century political and ethical concerns. in
Collections