Turkish mothers perceptions of child competence
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
KISA ÖZET Türk Annelerinin Çocuk Yeterliği Algısı Yaprak Veziroğlu Bu araştırma annelerin çocuk yeterliği ölçütlerini saptamak amacıyla yapılan kültürler arası bir projenin parçasıdır. Çalışmada Minnesota Üniversitesi tarafından geliştirilen bir görüşme formu Türkçe'ye uyarlanmış ve 44 kişilik bir örneklem üzerinde pilot araştırması yapılmıştır. Annelerden durumu yeterince iyi giden ergenlik-öncesi ve ergen birer kız ve erkek çocuğu düşünüp tanımlamaları istenmiştir. Üzerinde küçük düzeltmelerin yapıldığı aynı görüşme formu farklı sosyo-ekonomik gruplardan gelen köylü ve şehirli toplam 207 anneye uygulanmıştır. Veriler pilot araştırmanın içerik ve faktör analizlerine dayalı olarak geliştirilen kodlama çerçevesi kullanılarak kodlanmıştır. Toplumsal beklentilere uyum, olumlu kişilik özellikleri, sosyal yeterlik ve eğitim en yaygın yeterlik faktörleri olarak bulunmuştur. Cinsiyet farkına rastlanmamıştır, ancak bazı demografik özellikler faktör sıklıklarında farklılık yaratmıştır. Anneler toplumsal değerlere uyum, aileye ve işe ilgi, ve ders dışı etkinlikleri ergenler için, olumlu kişilik özelliklerini ise ergenlik öncesi çocuklar için önemli bulmuşlardır. Köylü anneler toplumsal değerlere uyumu ve işe ilgiyi, şehirli anneler ise aile özelliklerini, kendi kendine yetmeyi, sosyal yeterliği, ders dışı etkinliklere ilgiyi ve sağlığı daha önemli olarak algılamışlardır. Yüksek sosyo-ekonomik düzeydeki anneler ders dışı etkinliklerden daha fazla, eğitimsel ilgiden ise daha az söz etmişlerdir. Annelerin eğitim düzeyiyle birlikte kendi kendine yetme, sosyal yeterlik, ders dışı etkinliklere ilgi ve sağlığa verilen önem artmış, ancak toplumsal değerlere uyum, işe ilgiye verilen önem azalmıştır. Annelerin meslek ve iş durumları herhangi bir değişiklik yapmamıştır. Yaşamda neden bazı çocukların diğerlerinden daha iyi durumda olduğuna ilişkinannelerin gösterdiği en önemli gerekçeler ana-baba tutumu, ailedeki psikolojik çevre, ekonomik koşullar ve çocukların sosyal ilişkileri olmuştur. ABSTRACT Turkish Mothers' Perception of Child Competence by Yaprak Veziroğlu This was a part of a cross-cultural research project to explore Turkish mothers' perception of competent child characteristics. An interview form developed at the University of Minnesota was adapted into Turkish and tested on a pilot sample of 44 mothers. Mothers were asked to describe the characteristics of male and female preadolescents and adolescents who were doing well. The same interview with minor modifications was given to 207 rural and urban mothers from different socio economic levels. The data were coded by using the coding scheme that was developed as based on content and factor analyses of the pilot study. Conformity to social expectations, positive personality characteristics, social competence and education were the most common factors. There was no gender difference, but some demographic characteristics led to differences in factor frequencies. Mothers mentioned conformity, family and work involvement, extracurricular interest more for adolescents, whereas personality characteristics more for preadolescents. Rural mothers perceived conformity and work involvement as more important, whereas urban mothers found family characteristics, self-sufficiency, social competence, extracurricular interest and health as more important. Higher SES mothers mentioned extracurricular interest more, educational involvement less. With increasing education mothers became more concerned with self-sufficiency, social competence, extracurricular interest, and health, but less with conformity and work involvement. Occupational and employment status of mothers did not make any difference. Mothers stated that parenting style, psychological family environment,economic conditions and social relations of children were the most important reasons of why some children do well in life but not others. VI
Collections