Differences in Turkish parenting practices due to socioeconomic status and sex of the child
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Türkiye'de Çocuk Yetiştirme Şekillerinde Görülen Sosyoekonomik Statüye ve Çocuğun Cinsiyetine Göre Farklılıklar Pınar Pehlivanoğlu Bu çalışmanın amacı yüksek ve düşük düzeydeki ailelerin çocuk yetiştirme biçimlerinde biçimlerindeki benzerlik ve farklılıkları gençlerin hafızalarına dayanarak incelemek, özellikle cinsiyete dayalı farklılıklar üzerinde kültürel özellikleri de göz önünde bulundurarak yoğunlaşmaktı. Anne babaların kız ve erkek çocuklarını yetiştirme biçimleri üzerinde çalışıldı. Çocuk yetiştirme biçimleri başlıca otoriterlik, bağımsız olmaya teşvik, duyguların ifade edilmesi boyutları üzerinden değerlendirildi. Hipotezler; a) Yüksek SES'le mukayese edildiğinde, düşük SES ailer daha otoriter, çocuğun bağımsızlığının daha az teşvik edildiği, duyguların daha az ifade edildiği, çocuğa davranışlarıyla ilgili mantıksal açıklamaların daha az yapıldığı, açıklamalarda doğaüstü olgulara daha sık yer verilen bir çocuk yetiştirme biçimi uygulayacaklardır. b) Anne babalar birbirlerinin kendi cinsiyetlerinden olan çocuklarıyla daha sık ilgilenmelerini isteyeceklerdir. c) Kızlara nazaran oğulların cinsiyetlerine uygun oyun ve oyuncaklar tercih etmeleri daha çok vurgulanacaktır. Oğullar yeni deneyimler kazanmaya daha çok teşvik edilirken, kızlar daha çok kısıtlanacak daha yakından kontrol edileceklerdir. Kız çocukları duygularım ifade etmeye daha çok teşvik edilecek ana babalar da kızlarına duygularını daha açık ifade edeceklerdir. Çalışmanın verilerini Robert Koleji, Tarhan Lisesi ve Çağlayan lisesinde okuyan orta son ve lise birinci sınıf öğrencilerinin Çocuk Yetiştirme Şekilleri vıRaporu'nun (CRPR) üçüncü şahıs Anne ve Baba formlarına verdikleri cevaplar oluşturmuştur. Hipotezlerden sadece mantıksal açıklamalar, çocukla ilgilenme ve cinsiyete dayalı oyun alışkanlıklarıyla ilgili olanlar desteklenmemiştir. Her hipotezde hem cinsiyet hem SES karşılaştırıldığından, ek olarak SES ve cinsiyete dayalı başka farklılıklar da bulunmuştur. vıı ABSTRACT Diffrences in Turkish Parenting Practices due to SES and sex of the child by Pınar Pehlivanoğlu The aim of the present study was to investigate the similarities and differences between the child rearing practices of urban upper middle class and lower class by examining teenaage children's perceptions of their parents' childrearing practices, with particular attention to sex-based practices- that is, practices of mothers compared to fathers, directed to sons compared with daughters within the framework of culture. Parenting practices were compared on authoritarian-control, encouragement of independence and expression of emotions dimensions. It was hypothesized that a) In comparison to high SES parents, low SES parents will be more authoritarian, less encouraging of independence, less likely to share emotions and to show affection, less likely to reason with the child over misbehaviors and more likely to use supernatural things and beings in their explanations of things to children. b)Parents are expected to desire from each other more involvement in the same sex child. c) In comparison to daughters, parents are expected to insist on sex-typed toy play more for sons. Sons are more likely to be dicouraged to express emotions, encouraged to try new things, and less likely to be restricted and controlled by then- parents. The participants were nineth and eighth graders of Robert College, Tarhan Lisesi and Çağlayan Lisesi. The third person Mother and Father forms of the ivChildrearing Practices Report was the instrument of the study Only the hypotheses about reasoning with the child, involvement in children, sex-typed play were not supported. Additional differnces found due to SES and sex were also reported.
Collections