Competitive marketing strategies in the LPG market in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
KISA ÖZET Türkiye'deki LPG Sektöründe Rekabetçi Pazarlama Stratejileri hazırlayan Esra Tunçok Esra Tunçok tarafından hazırlanan `Türkiye'deki LPG Sektöründe Rekabetçi Pazarlama Stratejileri` başlıklı tezin temel amacı, LPG sektöründe faaliyet gösteren firmaların rekabet stratejilerini belirlemektir. Bu temel amacın yanı sıra, şirketlerin pazara giriş stratejileri, hedefleri ve pazarlama stratejileri de araştırılmıştır. Bu araştırma, hakkında çok az bilgi olan LPG şirketlerinin rekabet stratejilerini keşfetmek için yapılan açıklayıcı bir araştırmadır. Görüşülen şirketler evsel pazar için Aygaz A.Ş., İpragaz A.Ş., Demirören Grubu, Totalgaz AŞ., Kongaz AŞ., sanayi pazarı için ise Aygaz AŞ., İpragaz A.Ş., Demirören Grubu'dur. Araştırma için iki çeşit veri toplanmıştır. Birincil veriler, pazarlama müdürleri, satış sorumluları ve bayiler ile yapılan derinlemesine mülakatlar yoluyla, ikincil veriler ise sektör ve firmalar ile ilgili kitaplar, dergiler ve istatistikler aracıyla elde edilmiştir. Firmaların rekabetçi pazarlama stratejileri ayrı ayrı incelendiğinde, her firmanın rekabetçi çevrede yaşayabilmek için, kendi yeterlilikleri doğrultusunda farklı stratejiler ve taktikler uyguladığı ortaya çıkmıştır. Fakat, firmaların hiçbiri rekabetçi pozisyonlarını iyi hazırlanmış pazarlama stratejileri kurgularken kullanamamaktadır. viYine de, sektörün dinamikleri nedeniyle, her firma kar elde edebilmekte ve yaşamına doymuş bu pazarda alternatif enerji kaynaklarının da yoğun tehditleri altında devam edebilmektedir. Vll ABSTRACT Competitive Marketing Strategies In The LPG Market In Turkey by Esra Tunçok The thesis called `Competitive Marketing Strategies In The LPG Market In Turkey` prepared by Esra Tunçok has the basic purpose of identifying the competitive strategies of the companies operating in the LPG market in Turkey. In addition to this basic purpose, identification of entry strategies, the objectives, and the marketing strategies of these companies are also investigated. The research conducted was an explanatory study for clarifying the competition strategies of LPG companies about which very little is known. The investigated companies are; Aygaz A.Ş., İpragaz A.Ş., Demirören Group, Totalgaz A.Ş., and Kongaz AS. in the domestic LPG market and Aygaz AŞ., İpragaz A.Ş., Demirören Group in the industrial LPG market. Two kinds of data were collected for the research. The primary data were collected through face to face indepth interviews with managers, sales representatives and dealers and the secondary data were collected from books, journals, and statistics about the markets and companies. IVWhen the competitive marketing strategies of each company is analysed, it is found that every company according to its capabilities use different strategies and tactics to survive in the competitive environment. None of them have very well defined and developed marketing strategies that take into account their competitive positions. However, because of the dynamics of the sector, each company is making profits and is capable of survival even though the stagnation of the market and the emergence of alternative energy sources become very important threats.
Collections