Metaphysical foundation of Freudian psychology: A transcendental reconsideration
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Freud Psikolojisinin Metafizik Temelleri: Transcendental Bir Yaklaşım Bu tez Kant'm Saf Aklın Eleştirisi adlı kitabında ortaya koyduğu şekliyle Kant ontolojisinin ve Freud psikolojisinin metafizik temellerinin bir karşılaştırmasını yapmayı amaçlamaktadır. Bu karşılaştırma her iki yaklaşımdaki 'ruh' anlayışının dayandığı kuramsal çerçeveyi ele almaktadır. Burada amacımız psikanalitik kuramın temellerinin kısmen ve ontolojik olarak transcendental felsefenin unsurlarına dayandığını ve psikanalitik kuramın Kantçı metafiziği tamamlayan unsurlar içerdiğini göstermeye çalışmaktadır. Bu karşılaştırmanın sonucunu şu şekilde özetleyebiliriz: Saf Aklın Eleştirisi'ndeKant, kaynağı (dışsal) kendinde-şeyde yatan temsillerin ontolojisine ilişkin bir araştırma ortaya koymaktadır. Bu sebeple buradaki 'ruh' anlayışı ve ruhun kuramsal olarak ele alınışı uzayda töz (cevher) olarak temsil edilen şeylerin bilgisinin olanaklarını sağlayan bir zemin olarak sınırlanmıştır. Fakat ruhun kuramsal olarak bu şekilde ele alınışı ruhun kendisinin bilgisini yani, psikolojinin Kantçı anlamda kuramsal bir bilim olmasını olanaksız kılmaktadır. Bu bağlamda, psikanalitik kuram (içsel) kendinde-şeyi, yani 'id'i, ruhun yapısını ele alan kuramsal çerçeve, hafıza kapasitesini de transcendental bir kapasite olarak zihnin yapısı içine almakla transcendental felsefenin sınırlarını genişletmiş ve böylece de psikolojinin bir bilim olması için gerekli kuramsal zemini sağlamıştır. v ABSTRACT Metaphysical Foundation of Freudian Psychology: A Transcendental Reconsideration by Ayfer Dost in the preseni thesis we compare the metaphysical foundations of Kant's ontology (as it is given in Kant's First Critique) and Freud's psycho-analytic theory. This comparison involves an investigation of the understanding of soul in a theoretical framework in view of these two approaches. in that study we try to show that the foundations of psycho-analytic theory partially and ontologically rests on the elements of the transcendental philosophy and that psycho-analytic theory also contains elements which appear to be complementary to Kantian metaphysics. We can summarize the conclusion of this investigation in the following way: in the Critigue of Püre Reason Kant aims at an ontological investigation of the Gegenstand(s) whose source lies in the (outer) thing-in-itself. For this reason, his understanding and theoretical constitution of soul in the First Critique is limited to the consideration of the soul as the ground of the possibility of the knovvledge of things that appear in space as substantial entities. Yet such a constitution renders the knovvledge of the soul, that is the science of psychology as theoretically impossible. in this regard we conclude that by including the (inner) thing-in-itself, that is the id (it) into the theoretical framevvork of the constitution of the soul and by introducing the capacity of the memory as a transcendenîal capacity into the constitution of the mind, psycho-analytic theory extends the limits of transcendental philosophy and thereby provides a theoretical ground for the possibility of psyehology as a science proper. iv
Collections