Learning strategies used in the development of two different aspects of foreign language proficiency: CALP in English and BICS in Turkish
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Yabancı Dil Yetisinin İki Değişik Boyutunun Gelişiminde Kullanılan Öğrenme Stratejileri: Türkçe için 'BICS' ve İngilizce için 'CALP' Meral Kara Bu çalışmanın amacı, Boğaziçi Üniversitesi 'ndeki anadili Türkçe ve İngilizce olmayan öğrencilerin kullandığı dil öğrenme stratejilerini belirlemektir. Çalışma, dil öğrenme stratejilerini bilişsel kuram ve Cummins 'in bilişsel akademik dil yetisi (CALP) ve temel kişilerarası iletişim becerileri (BICS) ayrımı açısından ele almaktadır. Bunu yaparken amaç, bu iki dil yeterliliği faktörünü dil öğrenme stratejileri aracılığıyla işlevselleştirmektir. Dil öğrenme yöntemleri için yeni bir gelişimsel model Cummins'in yaklaşımına paralel olarak bu bağlam çerçevesinde önerilmiştir. Çalışmanın sonuçlan iki ayrı dili aynı anda -birini sınıfta, diğerini doğal bir şekilde- öğrenen yabancı öğrencilerin dil öğrenme stratejilerinde, özellikle de dolaylı öğrenme stratejilerinde, bazı farklılıklar olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin Türkçe'deki (formel eğitim dışı, doğal bir şekilde öğrenilen dil) BICS gelişimleri için ağırlıklı olarak sosyal öğrenme stratejilerim, İngilizce'deki (sınıf ortamında öğrenilen dil) CALP gelişimleri için ise biliş-üstü öğrenme stratejilerini tercih etmiş olmaları BICS - CALP ayrımına uymaktadır. Ancak, doğrudan öğrenme stratejilerinin kullanımı her iki dilin öğrenilmesi için de geçerlidir. Bu durum, biliş ve telafi viistratejilerinin ikinci dil ediniminde dil öğrenim koşullarının doğasından etkilenmeksizin, önemli bir rolü olduğuna işaret etmektedir. vııı ABSTRACT Learning Strategies Used in the Development of Two Different Aspects of Foreign Language Proficiency: 'CALP' in English and 'BICS' in Turkish by Meral Kara This study aims to identify the language learning strategies used by foreign students at Boğaziçi University. It takes the issue of language learning strategies from the perspectives of Anderson's cognitive theory and Cummins's model of the distinction between Cognitive/ Academic Language Proficiency (CALP) and Basic Interpersonal Communicative Skills (BICS), with the aim of operationalizing these two language proficiency constructs through language learning strategies. A developmental model, in line with Cummins's framework, for language learning strategies is introduced in this context. The results of the study show that foreign learners who had to learn two different languages at the same time, one in instructed and the other in naturalistic settings, display somewhat different patterns of strategy use in these two languages -chiefly in the area of indirect learning strategies. These patterns conform to the BICS and CALP distinction in such a way that the learners prefer chiefly the social learning strategies for developing their BICS in Turkish (the language learned naturally) and the metacognitive strategies for their CALP development in English (the language sfisüsssrlearned through instruction), yet the use of direct learning strategies is generally common to the learning of both languages, pointing to the importance of cognition and compensation in second language acquisition irrespective of the nature of language exposure conditions. VI
Collections