The Second separation-individuation process of the Turkish young adults: The relationships between the perceived maternal parenting attitudes, second separation individuation, expanding self and experiences in the romantic relations
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın temel hedefi Türk genç erişkinlerin ikinci ayrılma bireyleşme süreçlerini araştırmaktı. Annenin ebeveyn tutumlarının algılanışının (aşın koruyuculuk, aşın disiplinli ve demokratik ebeveyn tutumlarının) genç erişkinlerin ayrılma bireyleşmelerine (ayırma&bolme, ayrışma zorluğu ve ilişki problemleri)ve romantik ilişkilerde yaşananlara (ayrılma kaygısı, bırakılma korkusu, yakınlıktan rahatsız olma ve kendine yetebilme) etkileri araştırıldı. Ayrıca ikinci ayrılma bireyleşme sürecinin romantik ilişkilerde yaşanan bu dört deneyime etkisi de araştırıldı. Türk genç erişkinlerin kültürel özellikleri göz önüne alınarak, genişlemiş benlik, ve cinsiyetin tüm değişkenler üzerindeki etkisi düşünülerek, cinsiyet değişken listesine eklenmiştir. 286 üniversite öğrencisi (157 kadın, 129 erkek) PARI, Sil, ESS ve ECR formlarının doldurdu. Değişkenler arasındaki beklenen neden- sonuş ilişkileri, bir değişkenin diğerine etkileme gücü küçük oranda olmasına rağmen, bulundu. Değişkenler arasında bulunan ilişkiler ve cinsiyet etkileri kültürel etkenlerin ışığı altında irdelendi ve tartışıldı. ABSTRACT The Second Separation- Individuation Process of the Turkish Young Adults: The Relationships between the Perceived Maternal Parenting Attitudes, Second Separation Individuation, Expanding Self and Experiences in the Romantic Relationships by Fatma Sevinç Göral Main aim of the present study was to explore the second separation individuation of the Turkish young adults. Effects of the perception of the maternal parenting attitudes (i.e. overprotection, disciplinarian and egalitarian) on the second separation individuation (i.e. splitting, differentiation and relationship problems) and the experiences in romantic relationships (i.e. separation anxiety, fear of abandonment, discomfort with closeness and self-reliance) were explored. Effects of second separation individuation on the four experiences in romantic relationships were also explored. Regarding the cultural properties of Turkish young adults, the expanding self, and regarding the effects of gender on those variables, gender was added to the variable list. 286 undergraduate students (157 female, 129 male) completed PARI, SII, ESS and ECR Expected causal relationships between the variables were found, but with small contribution power. Those relationships between variables and gender effects were discussed in the light of evident cultural effects.
Collections