His poetry and ikinci yeni movement according to Cemal Süreya
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
KISA ÖZET Cemal Süreya'nın Gözünden Kendi Şiiri ve İkinci Yeni Atanur Memiş Cemal Süreya, Türk edebiyatında 1950-1955 yılları arasında etkili olan İkinci Yeni şiirinin öncülerinden biridir. Şairliği yanında, kendi şiiri ve Türk şiiri üzerine kaleme aldığı deneme ve eleştirilerle de adını duyurmuştur. Bu araştırmaya da kaynaklık eden söz konusu yazılar ve kendisiyle yapılan söyleşiler, onun 'gerçek sanat yapıtı'nı arayışının ürünleri olarak da değerlendirilebilir. Cemal Süreya, şiiri bütün kurallara ve sistemlere karşı olan bir sanat türü olarak ele alır. Ona göre, şiirin birimi olan kelime, modern şiirin dayandığı en temel noktadır. Şiirde anlam zorunluluğu olmamakla birlikte, anlam biçimin bir parçasıdır. Özgün biçimler ve soyuta varan söyleyiş özellikleri, şairin kişiliğini ön plana çıkarır. Konuşma dili, şiirin ana malzemesini oluşturur. Bu sayılanlarla birlikte, Cemal Süreya şiirinin en belirgin özellikleri, erotizm, humour, sözcük seçimindeki özen ve toplumsal bakış açısıdır. Süreya, İkinci Yeni 'yi bir akımdan çok, bir devinim olarak kabul eder. Bu devinimin, kendinden sonraki kuşaklan olduğu kadar, önceki kuşakları da etkilediğini düşünür. İkinci Yeni şiiri, akla dayanan bir şiir anlayışına karşıdır. Süreya, İkinci Yeni hakkında yapılan, 'kapalı, anlamsız şiir' eleştirilerine katılmaz. Batı şiiriyle aynı hareket ettiğini düşündüğü İkinci Yeni'nin Türk şiirinde şairaneliği ve saf şiiri öne çıkardığına dikkat çeker. vı ABSTRACT His Poetry and ikinci Yeni Movement According to Cemal Süreya by Atanur Mentis Cemal Süreya is one of the pioneers of ikinci Yeni movement in poetry which was influential between 1950 and 1955 in Turkish Literature. Beside his poetry he is well known with his assays and criticism on Turkish poetry as well as his own. The interviews with him and articles, which became the source of this paper, can be seen as the products of his `real work of art`. Cemal Süreya regards poetry as a work of art which is against all rules and systems. According to him, the main unit of poetry, word is the base of the modern poetry. However, poetry does not have to have a meaning, meaning is a part of style. Authentic styles and abstracted expressions reveals the personality of the poet. Every day language is the main material of poetry. In addition to the ones mentioned above, the main characteristics of Cemal Süreya poetry are eroticism, humour, his attention to the selection of words and his way of looking at the society. Süreya, sees the ikinci Yeni as a movement rather than a new school. He believes that this school not only effects the next generations but also the previous ones, ikinci Yeni poetry is against the rational way of writing poetry. Süreya does not agree with the common belief that the ikinci Yeni is `closed text, unmeaningful`. Thinking that ikinci Yeni poetry followed the same path with western poetry, he points out that it brings out the poetic language and pure poetry in Turkish poetry.
Collections