A Comparative analysis of the 1968 movement in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışma dünyada ve Türkiye'de 1968 Öğrenci Hareketi'nin karşılaştırmalı analizi için bir girişim olarak okunabilir. Öncelikli amaç, 1968'in dünya genelinde tarihsel bir fenomen olarak önemini ortaya koymaktır. Bu bağlamda, o dönemde ayrı bir ara sosyal kategori haline gelen gençliğin rolünü anlamak hayati bir önem taşımaktadır. Kalkış noktası olarak, süreci anlamak için hareketin temel niteliklerini analiz etmek önemlidir. Deneyimlerin farklılıklarının altını çizmek için, 1968'in değişik biçimlerinin haritası çıkarılmıştır. Tüm bunlardan sonra odak Türkiye'ye çevrilmiş ve hareketin sosyal, politik yönleri vurgulanmıştır. Karşılaştırmalar ve farklı boyutların ortaya konmasıyla 1968'in Türkiye'deki deneyimi/seyri, kendi yazgısı ışığında analiz edilmiştir. Tezin en temel amacı şu soruyu cevaplamaktır: Türkiye'de 1968 ile Batı'daki 1968 arasındaki büyük farklılıklar nelerdir? Tezin iddiasına göre, Avrupa'daki 1968 Öğrenci Hareketi basitçe eski yöneticileri yıkıp yerine yenilerini koymayı değil, yeni sosyal gerçeklikler ve yeni bir insan modeli yaratmayı hedeflemiştir. Avrupa'nın aksine Türkiye'de 1968 hareketi ise yüzünü topluma değil devlete dönmüştür. Ve genel olarak milliyetçi, orta sınıf, kent merkezli kalkınmacı talepleri temsil etmiştir. Anahtar Kelimeler: 1968, Öğrenci Hareketi, 1960'lar, Siyasal Düşünce Tarihi ABSTRACT This study can be read as an attempt to make a comparative analysis of the experiences of 1968 Student Movement in the West and in Turkey. The main purpose of the thesis is to reveal the historical significance of 1968 as a worldwide phenomenon. In this context, it is vital to understand the role of the youth, which came to be a separate `intermediate social category` in that period. As a departure point, it is important to analyze the basic characteristics of the movement and the social mobilizers of the 1968 in order to understand the process. In order to underline the differences between the experiences, the political and social conjuncture in those states where the 1968 Movement had occurred is sketched. Finally, the analysis focuses on Turkey, with emphasis on the social and political aspects of `Turkish 68.` By setting the dimensions and comparisons, the whole process and the Turkish experiments of 1968 are analyzed in the light of their fate. The aim of the thesis is to answer the following question: What were the major differences between the Turkish and the Western 1968. It is claimed that, the European 1968 was not aimed simply at overthrowing the old rulers and replacing them, but creating new kinds of social realities and human existences. In contrast to Europe, the 1968 Movement in Turkey was pointed towards the state rather than the society. And the activists represented mostly nationalist, middle-class, city-oriented developmental demands. Keywords: 1968, Student Movement, 1960s, history of political thought
Collections